Best of the Best Red Dot Award til Oslo-identitet

Creuna mottar en av designverdenens viktigste utmerkelser for arbeidet med Oslo kommunes visuelle identitet, og møter interesse fra hele verden.

94010 a730e original
Teamet fra Creuna bak Oslo kommunes visuelle identitet.
94011 211a6 original
94012 c4205 original
94013 e3ab3 original
94014 1ba63 original
94015 ef466 original
94016 cfcbb original
94017 bfba3 original
94018 f4730 original
94019 8b229 original
94020 9a7c2 original
94021 1a097 original
94022 e48f0 original
94023 6bf57 original
94024 c105a original
94025 b3a94 original

Nå er det klart at arbeidet Creuna har gjort sammen med Oslo kommune vinner en av de gjeveste prisene i designverdenen: Best of the Best i Red Dot Awards. Den nye visuelle identiteten har fått mye oppmerksomhet, både i Norge og internasjonalt.

– Det er ikke ofte det lages nye visuelle identiteter for storbyer, sier Marc Ligeti, Lead Designer i Creuna. – Derfor er mange nysgjerrige. Det finnes få gode eksempler internasjonalt.

Gjør jobben den er satt til

– Dette betyr at juryen mener løsningen er fremragende, og hever seg over de andre gode arbeidene som er tildelt en Red Dot Award i år. Det er en stor anerkjennelse, ikke minst for Oslo kommune, sier Birgitte Angelil, administrerende direktør i Creuna. – Arbeidet har hatt stor nytte av den tydelige strategien vi la til grunn: at identiteten skal profilere Oslo på en enhetlig og kostnadseffektiv måte, og at det skal bli tydeligere for innbyggere og næringsliv hva kommunen gjør og står for. Å vinne en slik pris er også et bevis på at identiteten gjør jobben den er satt til å gjøre.

Red Dot Awards er en av de største designkonkurransene i verden. I år ble ca. 8700 innsendte arbeider fra hele verden vurdert. Alle Best of the Best-vinnerne samles til prisutdeling i Berlin 1. november, der det også kåres noen utvalgte arbeider til den høyeste utmerkelsen Red Dot: Grand Prix. (Saken fortsetter under).

Stor global interesse

Arbeidet med identiteten er omtalt i ledende designmagasiner i Frankrike, Tyskland, England og USA. Fast Company har skrevet om hvordan ny identitet sparer kommunen for mye penger, og konkluderer med at godt design lønner seg. Design Week har omtalt forankringen identiteten har i bymiljøet, og designverktøyet som gjør det mulig for alle kommuneansatte å lage godt utformet grafisk markedsmateriell.

– At det sjelden lages visuelle identiteter for storbyer kan skyldes at det er krevende å jobbe med en så kompleks oppgave i en stor, byråkratisk prosess, sier Lead Designer Marc Ligeti. – Men vi har vært heldige som har hatt en modig og ambisiøs kunde, som har klart å holde i en involverende og transparent prosess uten at det har endt opp som et kompromiss

Creuna har fått henvendelser fra hele verden om den nye identiteten. Både designere og andre som jobber med kommuner, er interessert i å vite mer om prosessen og løsningene. Designteamet er også kontaktet av en by i USA som ønsker å gjøre noe lignende.

Det ble delt ut Best of the Best-priser til 72 bidrag, noe som kun utgjør 0,8 prosent av de innsendte arbeidene.