Bidrar til å svekke norsk design

Grafill er kritisk til at Posten som stateid bedrift går til et svensk byrå for ny logodesign.

8348 a5ac0 original

Posten har allerede fått mye kritikk for sitt nye logodesign, skapt av den svenske merkevareutvikleren Grow, som blant annet ble valgt foran Scandinavian Design Group.

Designforeningen Grafill er kritisk til at Posten i det hele tatt så utenfor landets grenser når de skulle handle designtjenester.
– Når Posten velger et utenlandsk designbyrå, bidrar selskapet egentlig til å svekke norsk design, og det bør ikke en statlig bedrift gjøre, sier styreleder Wanda Grimsgaard i Grafill, til Dagens Næringsliv.

Hun etterlyser vilje fra norsk næringsliv til å gi norske designere muligheten til å løse store oppdrag.

– Samtidig må vi skjerpe oss og bli finkere til å selge og synliggjøre den kompetansen vi har. Norske designbyråer er faglig sett fullt på høyde med de profilerte utenlandske designbyråene, og derfor er det synd at Posten ikke bruker norsk designkompetanse til et så stort oppdrag, sier hun.

– Vi har først og fremst et ansvar for å utlyse våre kontrakter i et større marked, opptre forretningsmessig og til enhver tid veldge de beste løsningen, parerer kommunikasjonsdirektør i Posten, Elisabeth Gjølme, overfor DN, og påpeker at norske designere deltok i konkurransen om omprofileringen.