Bielke&Yang redesigner E24

E24 skal finne ny visuell identitet og varsler en fullstendig redesign i jakten på både yngre lesere og en tyngre nummer 1-posisjon.

E24 er allerede Norges ​største ​nettavis for økonomi og næringsliv, og varslet i fjor ambisjoner om å ta posisjonen som den ​viktigste​. Mediehuset står midt i en oppbemanning på 30 nye journalister, og et nytt samarbeid med Aftenposten, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende. Nå starter også en annen viktig prosess for nettavisen: Å finne en ny visuell identitet, og gjøre en fullstendig redesign av alle produkter.

BY KF
Fra venstre: Oda Wahl, Designer B&Y, Andreas H. Fosse , Utviklingsredaktør E24, Martin Yang, Design Manager/Partner B&Y, Ida Barth Thomassen, Adm Dir E24, Christian Bielke, Managing Director/Partner B&Y, Gard L. Michalsen, Sjefredaktør E24, Aksel Overskott, Prosjektleder B&Y. Foto: ​Alexandra Gjerlaugsen

– E24s ambisjoner er først og fremst en j​ournalistisk​ oppgave, som krever at vi leverer den beste journalistikken. Men vår posisjon og merkevare er også tett knyttet til hvordan vi ser ut og møter brukeren. Og etter 14 år er det kanskje på tide for E24 å bli voksen og finne vår egen identitet, sier sjefredaktør Gard L. Michalsen.

Valgte Bielke&Yang

For å skape denne profilen har E24 valgt designbyrået Bielke&Yang som samarbeidspartner, i en prosess som vil gå over lang tid.

– De er et ungt og offensivt byrå, som passer godt til E24s ambisjoner og den målgruppen vi ønsker å nå. Vi liker det de har gjort før, og ikke minst har vi fått en god match med dem. Det er utrolig viktig for en så omfattende jobb vi skal ut på nå, sier administrerende direktør Ida Barth Thomassen.

Byrået ser også fram til oppdraget, som allerede er i gang:

– Det er utrolig spennende for oss å få være med på det som må sies å være en historisk satsing på næringslivsjournalistikk. Med en mediebransje som opplever tøffe tider føler vi oss privilegerte som får være med å gå mot strømmen og satse alt på å tilgjengeliggjøre økonomistoff for flere, sier prosjektleder Aksel Overskott i Bielke&Yang

BY KF2
Designworkshop med Bielke&Yang og E24. Alle bilder: Alexandra Gjerlaugsen
BY KF3
BY KF4
BY KF5
BY KF6

Jakter yngre lesere

E24s ambisjoner handler ikke bare om å bli tyngre, men også om å bli ​yngre​:

– E24 skal nå bredt ut og fortsatt være Norges desidert største nettavis for økonomi og næringsliv. Samtidig har vi definert ​dagens og morgendagens ledere​ som en tydelig kjernemålgruppe. Det innebærer at vi også må nå ut til både yngre lesere, og ikke minst flere kvinner, sier Thomassen.

– Økonomistoff er definitivt relevant for alle, så det er gøy å jobbe med folk som har en så tydelig ambisjon om å inkludere flere målgrupper enn det som kanskje har vært tradisjonen i næringslivspressen, sier Oda Wahl, designer i Bielke&Yang.

En moderne tabloid

Foruten visuell identitet og profil starter E24s redaksjon også jobben med å finne sitt journalistiske uttrykk​. Jakten på en sterkere posisjon, yngre lesere og premium følelse kan bety noe for dagens tabloide profil.

– E24 er og skal være en tabloid nyhetsavis. Det skal koke når børsen faller og oljeprisen stuper. Men det må også være forskjell på 1 prosent og 10 prosent. I dag roper vi nesten like høyt uansett hva som skjer, også når det står stille, sier Gard L. Michalsen.

Han peker også på at nettjournalistikken har forandret seg mye de seneste åra:

– Vi kommer fra en tid der alt optimaliseres for flest mulig sidevisninger, også hvis det går på bekostning av brukernes tilfredshet. Skal vi vinne brukernes tillit, må vi først og fremst levere verdi for dem. Her tror jeg generelt mediene har en vei å gå. Og det skal E24 prøve å gjøre noe med, når vi finner vårt moderne, tabloide uttrykk, sier Michalsen.