Bielke&Yang utvikler ny identitet for Økologisk Norge

Økologisk Norge har valgt byrået Bielke&Yang til å utvikle ny visuell identitet og merkevarestrategi.

BY x ØN FOTO Alexandra Gjerlaugsen Bielke Yangx
Fra venstre: Morten Håvik, designer Bielke&Yang, Aksel Overskott, brand consultant Bielke&Yang, Lotte Shephard, redaksjonen Ren Mat/Økologisk Norge, Martin Yang Stousland, partner og designer Bielke&Yang, Markus Hustad, daglig leder Økologisk Norge. Foto: Alexandra Gjerlaugsen/Bielke&Yang.

– Vi har lenge ønsket å fremstå tydeligere med vår profil og nå er endelig tiden inne for å skape en ny visuell identitet for Økologisk Norge. Det er utrolig spennende å gå inn i et samarbeid med det dyktige byrået Bielke&Yang, sier daglig leder Markus Hustad i Økologisk Norge.

Medlemsorganisasjonen Økologisk Norge arbeider for å styrke den økologiske matproduksjonen i Norge og har siden oppstart i 2000 utviklet seg til å favne bredere med flere prosjekter. Parallelt har også bevisstheten for bærekraftige matvalg økt i samfunnet.

– Fordi vi jobber så bredt og mot ulike målgrupper er det desto viktigere å fremstå med en tydelig avsender. Vi har i dag et stort behov for å samle det visuelle uttrykket vårt, og Bielke&Yang har spisskompetanse på nettopp det å utvikle et identitetsystem som er gjenkjennbart over flere flater. Det kjennes som et trygt valg og vi gleder oss skikkelig til å se organisasjonen i ny drakt, sier Hustad.

– Gjør en forskjell i folks liv

Økologisk Norge er både en medlemsorganisasjon og en prosjektorganisasjon som jobber innen flere felt – direkte mot bønder, forbrukere og myndigheter, med dagligvarekjedene, barneskoler, andelslandbruk og Reko-ringer, festivaler og frivillighet. Organisasjonen utgir også det redaksjonelle magasinet Ren Mat.

– For oss er det alltid mest interessant å jobbe med prosjekter som gjør en forskjell i folks liv, og det føler vi at Økologisk Norge definitivt gjør. Vi er nødt til å finne bedre måter å produsere mat på i fremtiden, til glede for både forbrukerne, bøndene og dyra – i tillegg til vårt felles klima og miljø selvsagt. Om vi kan hjelpe Økologisk Norge å tydeliggjøre sitt arbeid og nå ut til flere med det de gjør gir det mening for oss, og vi er stolte av å ha fått tilliten til å utvikle en helt ny visuell identitet for organisasjonen, sier designer og partner i Bielke&Yang, Martin Yang Stousland.

Økologisk Norge skiftet navn i 2018 fra Oikos – Økologisk Norge, et steg mot enda mer tydelig kommunikasjon.

– Nå er det sterkt behov for et landbruk som spiller på lag med naturen og det er et moment i samfunnet. Vi har stor tro på at en organisasjon som ikke bare snakker i klar tekst, men også synes i klar tekst kan styrke det økologiske landbruket og forbruket i Norge, sier Hustad.

Favner om både forbrukere og bønder

Innen områdene økologisk mat og landbruk finnes det flere aktører, og organisasjonen merker at folk flest ikke klarer å skille dem.

– Det er viktig for Økologisk Norge å tydelig vise hvem vi er, hvem vi er for og hva vi står for. Vi skiller oss fra andre landbruksorganisasjoner fordi vi favner om både forbrukere og bønder, og at vi også har et klart miljø- og bærekraftsfokus. Likevel trenger vi bistand med å differensiere oss enda mer fra andre miljø- og landbruksorganisasjoner.

– Fordi Økologisk Norge har mange målgrupper og arbeidsområder tror vi det blir viktig å utvikle et system som kan skape en rød tråd i all kommunikasjon. Vi tror også det blir viktig å balansere det faglige og detaljerte i landbruket med det enkle og tydelige som skaper forståelse blant forbrukerne, og kanskje til og med noen aha-opplevelser og et folkekrav om bedre og mer bærekraftig matproduksjon. Vi gleder oss til å jobbe videre med den engasjerte gjengen i Økologisk Norge sier rådgiver i Bielke&Yang, Aksel Overskott.

Organisasjonen skal være en brobygger mellom bønder og forbrukere, by og land og det konvensjonelle og økologiske landbruket.

– Selv om klima- og miljøproblematikk er dystre budskap forsøker Økologisk Norge å være konstruktive og optimistiske. Vi har fulgt med en stund på arbeidet til Bielke & Yang og er sikre på at de kan klare å få organisasjonen til skinne enda mer som den sterke og optimistiske organisasjonen vi er, som kan balansere det alvorlige og det optimistiske, sier Hustad.