Bilbeltestunt vant internasjonal reklamepris

Staten veivesen høstet internasjonal anerkjennelse for å tenke annerledes da de vant to bronse i London International Award. 


39643 a55a1 original

Mandag henter Statens Vegvesen og Kitchen Reklamebyrå hjem to bronser fra London International Awards for et kreativt reklame-stunt i juni som hadde hensikt å få ungdommer i alderen 16-24 år til å bruke bilbelte.

De aller fleste av landets bilførere bruker sikkerhetsbelte. De som ikke gjør det er gjerne unge, og de er overrepresentert blant de som dør og lemlestes i trafikken. Statens Vegvesen ønsket å gjøre noe med problemet og engasjerte Kitchen til å kommunisere med målgruppen.

Kuppet premieren

Bendik Romstad leder Kitchens satsingsområde for unge, Energy Pool, som ble satt på jobben fordi de kjenner målgruppa.

– Vi bestemte oss for å kuppe testosteronfilmen «Fast & Furious 6», sier Romstad og legger til at alle kinosetene ble utstyrt med bilbelter og filmet med skjulte kameraer.

Før filmen begynte fikk alle beskjed om at filmen ikke ville starte før alle hadde tatt på seg sikkerhetsbeltet, og den klassiske pipelyden ljomet høyt i kinosalen helt til alle hadde gjort som de hadde fått beskjed om.

– Budskapet var «bruk bilbelte. Alltid», sier Bendik Romstad.

Relevant og nyttig

Reklamestuntet fikk på få uker over 100.000 visninger på YouTube. Målinger viser stort gjennomslag til målgruppen.

– Filmen er testet i målgruppen, og 75 prosent synes den er relevant, 80 prosent mener den er nyttig og 90 prosent er positive til reklamen, sier Nils Fredrik Lysebo i Statens vegvesen .

– Dette er fantastiske resultater for en problemstilling alle egentlig kjenner og som lett kan oppfattes som moraliserende. At den i tillegg blir premiert i internasjonale reklamekonkurranser er ikke noe mål i seg selv, men veldig hyggelig, avslutter han.