Blåkläder vinner mai-Sølvmikken

Både Og vinner Sølvmikken for andre måned på rad med den tøffeste radioreklamen i eteren. TRY tar de øvrige to plassene i mai med kampanjer for TINE Ostestaver og Skoda.

89816 f9634 original
Lille Petter Edderkopp / Blåkläders radioaktive mutant-araknide.

Både Og Radiobyrå og Blåkläder vant Sølvmikken for april med noen av sine røffeste spotter hittil, og de er tydeligvis inne i en tjukk og kreativ macho-steam for tiden siden de måneden etter makter å følge opp med et knippe som er minst like hårete.

Men hva vet vel vårs, la oss heller høre hva en skråsikker jury har å si: «Hvis Blåkläder hadde vært et radiokonsept, så hadde det ikke vært sånne masete sketsjer med koselig ukulelemusikk på slutten. Nei, det hadde vært steinsolid tekstarbeid, opplest av en skuespiller som drakk diesel til frokost. Konseptet hadde fått Sølvmikkjuryen til å skamme seg over at de ikke hadde funnet det på selv, og hadde du sendt det inn til Sølvmikken to måneder på rad, hadde det vunnet begge gangene.»

Hør spottene her: «Lille Petter Edderkopp», «Kryptovaluta», «Mørk sjokolade» og «Handlelapp».

  • Kreativt team: Eskil Paus, Janne Regine Kunigunde Rugtvedt, Joachim Sandvik, Michael Solbakken og Øystein Johnsen
  • Konsulent: Ola-Per Ekblom
  • Prosjektleder: Elisabeth Andonov
  • Byrå/produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå


I kjøleskapet hjemme er det ost

Men det er hjemme. Hvis du vil ha ost når du er på farta, er det TINE Ostestaver som er løsningen, og talspersonen som opptrer i radioreklamen er en ivrig formidler. Veldig ivrig.

Juryen utbroderer: «Ostestaver passer perfekt på radio. Og tydeligvis på en mengde andre steder. Måten dette poengteres på, er den beste juryen har hørt på lenge. Når det i tillegg dukker opp en kortspott litt senere i samme brekk, blir man sittende å vente på ostestaver selv i de spottene som reklamerer for andre produkter. Grattis med sølv!»

Hør spottene selv (de ble alle spilt i samme reklamepause): «Hovedspott», «Norwegian» og «Kortspott».

  • Byrå: TRY
  • Kreativt team: Caroline Riis og Eirik Sørensen
  • Konsulent: Trond Sandø
  • Prosjektleder: Kristin Berg
  • Produksjonsselskap: Verdens Sterkeste Mann


Hvor mye veier hobbyen din?

Et merkelig spørsmål synes du kanskje, men ikke i radiouniverset som er skapt for Skoda. Bilmerket tilbyr nemlig gratis tilhengerfeste uten tillegg i prisen i en periode fremover.

Juryen tegner og forklarer: «Det er rart, overraskende og gøy å snakke om hvor mye en hobby veier. Juryen lurte på hvilke andre hobbyer enn husbygging som kan veie to tonn, men kom etterhvert frem til at hest, jacuzzi og elefant er ganske tungt å drive med. Da kan det være greit med hengerfeste.»

Hør spottene her: «Hvor mye veier?», «Hobbybutikken» og «Infospott».

  • Byrå: TRY
  • Kreativt team: Norunn Blichfeldt Schjerven og Anders Foss
  • Konsulent: Yngve Holtberget
  • Prosjektleder: Mette Lange
  • Produksjonsselskap: Verdens Sterkeste Mann

Vinnerkampanjene for mai og tidligere perioder finner du på gullmikken.no.


Annonse: