Bly-jubileum på 78 grader nord

Bly markerte sitt tiende år i designbransjen med snøscootersafari og hundesledekjøring på Svalbard.

Hovedbilde pressemelding bly
Bly-gjengen på Svalbard-tur i februar 2023. Foto: Bly

– Jubileumet var egentlig i fjor, men på grunn av mørketiden på Svalbard sparte vi jubileumsturen til februar i år, forteller daglig leder Daniel Ruud.

Det viste seg å bli en innertier. Med speilklar himmel i rosa og blåsjatteringer i et majestetisk vinterlandskap, fikk byrået smake på det beste Longyear-byen og Svalbard kan tilby. Og det ga et solid påfyll av inspirasjon.

– Vi har hatt gleden av å jobbe med mange ulike bransjer og kunder, og det har vært en morsom og kreativ reise med en enorm utvikling. Vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet med våre kunder også de neste ti årene, fortsetter Ruud.

Bly ble startet i 2012 og har i løpet av de siste ti årene etablert seg som et lite designbyrå med fokus på design og utvikling av merkevarer. De består i dag av fem designere som utfyller hverandre både sosialt og faglig.

– Bransjen vår er i kontinuerlig endring, på samme måte som utviklingen i samfunnet, og det skaper stadig større krav til hvordan merkevarer og visuell kommunikasjon er utformet og fungerer. Det som fungerte for ti år siden, fungerer ikke nødvendigvis i dag, sier Ruud.

Artikkelbilde pressemelding bly
Foto: Bly

– Et alternativ til de store byråene

– Vi ønsker å være et alternativ til de større og tyngre byråene, uten at det betyr at kvaliteten eller kompetansen er dårligere. Som et mindre byrå har vi muligheten til å skape et mer fleksibelt, personlig og nært samarbeid med våre kunder, sier Ruud.

De jobber i dag med kunder som Oslo kommune, Multiconsult, Bryggeriforeningen, Endometrioseforeningen og Åkre Gård.

– Det at vi jobber med små og store virksomheter i mange ulike bransjer gjør at vi stadig må utfordre oss selv og endre innstilling og tilnærming til prosjektene. Men det er også noe av det som gjør det gøy å holde på, avslutter han.