Braathen leder STELLA-juryen

Åsta Braathen, markedsdirektør i Norwegian, skal lede juryen i årets STELLA og dermed jakten på årets mest effektive reklame.



– STELLA – Prisen for effektiv reklame er Norges kanskje viktigste kommunikasjonspris. Både annonsører og byråer er opptatt av at den reklamen som lages, faktisk virker. Utfordringen er å forstå hva slags reklame som virker og hvordan den gjør det. Det er dette STELLA handler om, sier Braathen.

STELLA er en konkurranse som måler reklamens effekt der Kreativt Forum og ANFO (Annonsørforeningen) mener den skal måles, nemlig i folks hoder.
– Konkurransen skal synliggjøre den kommersielle verdien av de gode løsningene som reklamebransjen til enhver tid utvikler sammen med sine oppdragsgivere, sier Sol M. Olving, daglig leder i Kreativt Forum.

Ikke bare for de store Olving presiserer at konkurransen ikke bare er for store og kjente annonsører. Arbeidene bedømmes i forhold til sine ulike forutsetninger, rammebetingelser, utgangspunkt og vanskelighetsgrad.
– Det som er viktig er å kunne dokumentere effekten; resultatet i forhold til investeringen, understreker hun.

Juryen består av representanter både fra annonsører og byrå, i tillegg til folk fra research/innsikt og høyskole. Foruten Åsta Braathen består årets jury av:

Helge Vangen, markedsdirektør, Jordan
Birgitte Horve, markedsdirektør, Eniro
Tore Woll, tekstforfatter, McCann
Erik Heisholt, tekstforfatter, 2008scandinavia
Hågen Pettersen, planner, Futatsu
Stine Staff, marketingsjef, TNS Gallup
Rune Johansen, adm. dir., MeetingPoint
Bendik M. Samuelsen, førsteamanuensis, BI

Frist for påmelding av oppgaver («cases») er 23. mai. Frist for innlevering er 19. august. STELLA-prisen deles ut 31. oktober på Gamle Logen.