Branding-nostalgi fra ung design-trio

Designstudioet og klesmerket Boden World består av tre designstudenter som har latt seg inspirere av business-tankegangen fra 80- og 90-tallet. Førstkommende fredag og lørdag åpner de en pop-up shop i Oslo for å lansere sitt nye magasin.

90033 ae90b original
90034 33845 original
90035 67636 original
90036 7af98 original
90037 9bbcd original
90038 845cf original
90039 6edd4 original
90040 b3fc9 original
90041 e1dcb original
90042 68210 original
90043 46c9b original

Boden World har nettopp utgitt et magasin på 140-sider som utforsker estetikk, retorikk og semantikk i business-verden, sett gjennom øynene til tre unge designstudenter ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo: Elias Bjørnson Olderbakk (22), Jonas Vetlesen (24) og Axel Berggraf Egenæs (23). I januar lånte de en varmepresse som de installerte i en kjellerbod som har blitt studioets produksjonslokale, derav navnet «Boden».

Designer seg gjennom hele prosessen

Bjørnson Olderbakk forklarer videre.

– Boden er et multidisiplinært designstudio og klesmerke som vi startet i slutten av januar i år. Vi ønsket å skape en plattform for å vise bredden av arbeidet vårt, som kombinerer kunnskapen fra design-studiene sammen med våre personlige interesser. Vi designer oss rett og slett gjennom hele prosessen fra konsept, produksjon, branding og strategi.

Vinykutter og varmepresse

I april lanserte Boden World klærne sine på F5 Concept Store.

– Der tok vi med vinylkutter og varmepresse og lot folk trykke på sine egne medbrakte klær, noe som ble en skikkelig suksess. Dette kommer vi også til å gjøre på fredag og lørdag på pop-up’en, lover Bjørnson Olderbakk.

Virkelighet vs. fiksjon

– Vi har designet magasinet selv, med bidrag fra mange unge og flinke folk fra blant annet Westerdals, Oslo Fotokunstskole, Erasmus University Rotterdam, Universitetet i Aarhus og Copenhagen Business School. Det består i hovedsak av fotoserier, artikler og grafisk arbeid. Temaet for magasinet er inspirert av business-tankegangen fra 80- og 90-tallet, hvor alt skulle brandes med firmanavn og store ord. Gjennom de 140-sidene utforsker vi skillet mellom virkelighet og fiksjon; noen av artiklene er ekte, mens andre er bare oppspinn, og vi ønsker at leseren skal prøve å finne ut hva som er ekte og ikke, avslutter Bjørnson Olderbakk.

Boden World Pop-Up Shop er åpen fredag 6. og lørdag 7. juli i Wessels gate 2 i Oslo (i krysset Wessels gate/Ullevålsveien). Design-trioen bak vil være til stede begge dagene.