Bransjeforeningene har lansert mangfoldsguidene: – Vi har fortsatt en lang vei å gå

Mangfoldsprosjektet, der bransjeforeninger- og organisasjoner i reklame- og kommunikasjonsbransjen er avsender, lanserer nå mangfoldsguider for rekruttering og strategiutvikling. Guidene ble lansert på et arrangement tirsdag.

Mangfold1x
Fra venstre: Jan Morten Drange (ANFO), Aram Zarkoob Vaughan (No Name), Therese Manus (Kommunikasjonsforeningen), Benedikte Løvdal (Kreativt Forum) og Umar Ashraf (BDO Norge).

Kronikken «Fem refleksjoner om mangfold», publisert i Kampanje våren 2020 og forfattet av Behnam Farazollahi, Aram Zarkoob Vaughan, Umar Ashraf, Robert Radoli og Linn Johnsson, ble startskuddet på en nødvendig og viktig debatt i vår bransje.

I kommentaren utfordret de bransjeforeningene til å ta ballen videre, noe som resulterte i et samarbeid mellom Grafill, ANFO Annonsørforeningen, Mediebyråforeningen, Kreativt Forum og Kommunikasjonsforeningen. Arbeidet har gitt frukter, og tirsdag presenterte de en sjekkliste for rekruttering og en guide for å lage egen mangfoldsstrategi.

På arrangementet ble guidene presentert av Grafill-leder Lene Renneflott og KF-leder Benedikte Løvdal, men det ble også tid til en intervjusamtale mellom Ashraf, Zarkoob Vaughan og Kommunikasjonsforeningens leder Therese Manus om hvordan arbeidet startet, og hvordan vi kan gå videre.

– Sitter ikke med fasiten

– Vi har fortsatt en lang vei å gå, men dette er noen fine første steg på veien vi er nødt til å gå, uttalte Zarkoob Vaughan, og understreket at det fremdeles hersker stor usikkerhet om tematikken.

Hun fortalte om adskillige henvendelser og spørsmål fra usikre bransjefolk siden prosjektet kom i gang i fjor.

– Jeg sitter ikke med fasiten, der gjør ingen, men dette gir rom for refleksjon, la hun til.

Umar Ashraf sa seg enig i at dette kun er begynnelsen.

– Vi måtte starte et sted, og jeg synes det er klokt å starte med å si at alle i bransjen, enten organisasjonen er liten eller stor, kanskje til og med annonsører, bør ha en mangfoldsstrategi på plass, og begynne en aktiv tankeprosess rundt dette med rekruttering, sa Ashraf.

– Vi ser en tydelig vilje til endring i bransjen, og da er vi allerede et steg videre, la Zarkoob Vaughan til.

– Tidligere avfeide man jo gjerne problematikken ved å si at det var en utfordring for innvandrerne selv at de ikke vurderte bransjen vår som attraktiv. Nå opplever jeg at viljen til å lytte har blitt større, men også viljen til endring.

– Virksomheter bør sette seg mål

– Vi håper disse guidene kan være til hjelp for alle som vil skape en mer mangfoldig bransje, sier Therese Manus, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen. – Virksomheter bør sette seg mål for mangfoldsarbeidet og bli bevisst hva man ønsker å oppnå. For mange kan det være krevende å komme i gang med en mangfoldsstrategi, men vi håper guiden kan være til hjelp i arbeidet. I tillegg er det kjempeviktig å tenke mangfold når man rekrutterer, og vi håper guiden kan gi nyttige tips når man skal i gang med en rekrutteringsprosess.

Her ser du de to guidene: Guide for mangfoldsstrategi og Guide for rekrutteringsstrategi for økt mangfold.

Du kan se hele gårsdagens presentasjon i videoopptak her:

Video: Grafill