Brått nedover i Storbritannia

Britiske annonsører har kuttet mer i markedsbudsjettene i tredje kvartal 2008 enn noen gang siden målingene til Bellwether report ble lansert for nær ti år siden.

Den siste Bellwether-undersøkelsen – en av de viktigste britiske målingene for å ta temperaturen på den britiske markedsføringsbransjen – ble publisert denne uken. Undersøkelsen finner at 35 prosent av britiske selskaper har redusert markedsbudsjettene, mens kun 12 prosent har lagt mer penger i potten. Britiske annonsører har med dette redusert sine budsjetter for fjerde kvartal på rad.

Det er de tradisjonelle mediekanalene som opplever dramatikken verst: TV, avis og radio, mens internett har opplevd den svakeste veksten på sju år.

Bellwethers «alle de andre»-kategori, som inkluderer PR, events, spons og markedsundersøkelser, opplevde også rekordnedgang.
– Jeg tviler på om disse triste tallene overrasker noen. I lys av aktuelle hendelser er den største overraskelsen at 12 prosent av annonsørenes budsjetter faktisk ble justert oppover, sier Moray MacLennan, president i bransjeforeningen IPA, til The Guardian.