Breakfast vant Amedias «Tett På» for tredje tertial 2021

Kommunikasjonsbyrået Breakfast fra Tønsberg gikk helt til topps i Amedias reklamekonkurranse «Tett På» for tredje tertial i 2021. Byrået vant med en annonse for SpareBank 1 Modum.

Bilde av vinnerteamet
Teamdeltakere bak vinnerannonsen er fra venstre Henrik Bydal (tekstforfatter), Jonathan Aglen (AD/kreatør) Ole Petter Thomassen (digital rådgiver) og Ole Eliassen (strategisk rådgiver). Foto: Breakfast.

«Tett På» er en konkurranse som kårer den beste reklamen i Amedia Marked sine lokale medier. Hver tertial kåres en vinner – i tillegg kåres en totalvinner ved årets slutt.

Avsender av vinnerkampanjen denne gangen er SpareBank 1 i Modum, en lokal bank med stor forkjærlighet og kunnskap om livet i Modum-traktene. Det lokale avtrykket er noe banken alltid har prioritert – og det er en vesentlig del av kommunikasjonen. Derfor vil banken fremheve lokale områder, samt sin tilstedeværelse i lokalsamfunnet. Det er også viktige elementer i annonsen.

Juryen skriver følgende om vinnerarbeidet:

«Det er noe trygt og familiært over denne annonsen. Troverdig og ekte. Den speiler fortid, nåtid og fremtid på en balansert måte. Et friskt og emosjonelt portrett av et lokalsamfunn og deres bank. Ord og bilde får en til å stoppe opp å tenke litt, selv for oss som ikke er moinger. Godt at Elin Gunnerud fra banken får velfortjent kreditering. Det ga annonsen et ekstra glimt i øyet. Breakfast og Sparebank 1 Modum demonstrerer her på en forbilledlig måte hvordan en annonse kan løses for lokale medier. Gratulerer».

Teamdeltakere bak vinnerannonsen er Jonathan Aglen (AD/kreatør), Henrik Bydal (tekstforfatter), Ole Eliassen (strategisk rådgiver) og Ole Petter Thomassen (digital rådgiver).

Vinnerannonsen Sparebank1x
Her er Breakfast-annonsen til SpareBank 1 i Modum. Annonsen sto i Bygdeposten.

Medievalget ble Bygdepostens papirutgave, i tillegg ble det kjørt en lengre annonseperiode på Snapchat og Instagram med geografisk målrettede budskap og bilder. Pluss publisering av organiske innlegg på Facebook og Instagram.

– Her har vi gått lokalromantisk til verks, både i form av ideen om å hylle det lokale og fortelle om hvordan banken har vært en del av nærmiljøet, men også ved at bildet er tatt av en av bankens ansatte fra et sted som betyr mye for både henne og andre i området, sier tekstforfatter Henrik Bydal hos Breakfast.

Og det er stor glede hos vinnerbyrået.

– Hipp, hipp hurra. Dette var veldig gøy. Nå gleder vi oss skikkelig til finalen under Gullblyanten og håper at det går veien der. Stor takk til gjengen i SpareBank 1 Modum som også likte ideen, og som ville gå for denne løsningen, sier Henrik Bydal på vegne av teamet fra Breakfast.

Det er nå tre byråer/miljøer som skal kjempe om 2021-seieren i «Tett På». Det er Norsk Hydro, Torny&Ingrid, samt Breakfast. Vinneren offentliggjøres på Gullblyanten i mars.

Om «Tett på»

I kriteriene til «Tett På» står det blant annet at bidragene skal være lokalt forankret og godt formidlet til lokalsamfunnet.

Juryen består av juryleder Magnus Høgberg Hansen fra Anorak, Christian Bråthen-Nordland fra S&B-N, Knut Røse fra Schjærven og Hilde Løvsletten fra Amedia Marked. Årets vinnerteam blir premiert med en tur til New York og Advertising Week. Vinneren offentliggjøres på Gullblyanten i mars.