Briefen er her!

I dag ble briefen for årets Reklame for alvor offentliggjort med regnvåte reklamefolk i salen, spente Miljøagenter på scenen og Kåre Willoch på talerstolen.

5579 df037 original
5580 15e90 original
5581 d23d4 original

Årets Reklame for alvor-brief ble i formiddag offentligjort foran en fullsattt sal i øverste etasje i Miljøhuset i Oslo sentrum. Et lydhørt publikum kunne høre leder for styringsgruppa, Kjetil Væhle, fortelle om fjorårets braksuksess for «Way Back» og understreket sin egen begeistring for at valget av kunde dette året hadde falt på nettopp «Miljøagentene».

– I år hadde vi 37 søkere og valget ble «Miljøagentene», noe jeg er kjempeglad for. Det er en veldig, veldig fin sak å jobbe for, og jeg tror også det er en veldig fin brief som det er morsomt å lage reklame på. Jeg er helt sikker på at vi skal klare å skape en forskjell i forhold til oppmerksomheten og rekrutteringen til Miljøagentene, sa han.

Forventningsfulle Og selv om det ikke opereres med spesifike tall har Miljøagentene selv store forventninger til resultatene av kampanjen.
– I dag har vi 3000 medlemmer, og det finnes nærmere 500.000 barn mellom fire og 12 år, som er potensielle miljøagenter, i Norge i dag. Vi har ikke satt oss et spesifikt medlemstall vi ønsker å oppnå som følge av denne kampanjen, men det er klart vi har store forventninger, smilte Heidi L. Neilson, daglig leder i «Miljøagentene».

Til tross for at det er en barneorganisasjon det skal lages kampanje for, er det dog ikke barna man primært skal nå i kampanjen, men foreldrene. Dette fordi det koster penger å være medlem i organisasjonen samt av hensyn til loven om markedsføring rettet mot barn.

Omvendt informasjonsflyt Kåre Willoch holdt avslutningsvis et svært politisk innlegg om miljøproblematikk og fikk lagt inn både ett og to spark til sine tidligere politikerkolleger fra talerstolen. Han understreket også viktigheten av organisasjonen som får årets kampanje.
– Selvfølgelig går informasjon ofte fra foreldre til barn, men sannelig er det også slik at barn lærer sine foreldre ting. Det skaper en stemning som får den type mennesker som elsker å forurense, til å tenke seg om. Derfor er det spesielt viktig at barna også blir bevisst de miljøutfordringene verden står ovenfor, sa han.

Willoch poengterte også at en bevisstgjøring blant barna vil være med på å gjøre dem bedre rustet til å møte miljøutfordringene de ganske sikkert vil bli nødt til å ta tak i som voksne også.

– Det er mitt hjertelige ønske at denne organisasjonen ved hjelp av kampanjen får all mulig kraft til å samle opinionen. Jeg har også merket meg med interesse at Kreativt Forum, med utgangspunkt i deres logo, synes å ha for vane å snu ting på hodet. Men det er deres vanlige virke, nå skal de sammen med Miljøagentene være med å få ting på rett spor, avsluttet Willoch til stor applaus.

Innleveringsfrist til årets konkurranse er torsdag 18 september klokken 17.00.

Last ned briefen her.