Britisk julereklame strammer livreima og går tilbake til de nære ting

Det finansielle og politiske kaoset i Storbritannia, kombinert med økonomiske innstramninger og stigende priser, gjenspeiles ved at de tidligere så glitrende julereklamene fra britiske merkevarer i år er tonet ned til å handle om de helt grunnleggende verdiene.

John lewis

I dag ble den nye julefilmen fra den britiske varehuskjeden John Lewis lansert, en årlig tradisjon siden de først begynte med julereklame i 2007. I likhet med relaterte satsinger fra Marks & Spencer og Tesco, har også John Lewis valgt å denne gangen gå for tematikk som gjenspeiler familie- og fellesverdier.

Årets film, «The Beginner», handler om en middelaldrende mann som gjør et oppriktig forsøk på å lære seg å mestre et rullebrett, i påvente av en spesiell, og muligens permanent gjest. Filmen utgjør en kontrast til filmer fra tidligere år, hvor John Lewis ofte har satt sin lit til søte dyrefigurer og kostbare produksjoner for å dra inn seerne.

Claire Pointon, kundedirektør i John Lewis, forteller til The Guardian at intensjonen med årets film er å «få deg til å stoppe opp og si ‘hvordan kan jeg hjelpe’.»

Filmen er laget av adam&eveDDB i samarbeid med de veldedige organisasjonene Action for Children og Who Cares? Scotland.

Se filmen her.