Britisk vaktbikkje: iPhone-reklamen er villedende

Britene elsker å klage på og dernest forby reklame som lover mer enn den holder. Nå har Advertising Standards Authority (ASA) gitt Apple instruks om å forandre en reklamefilm for iPhone.

8546 ae149 original

I reklamefilmen hevder Apple at man med iPhone har tilgang til alle tjenester på internett. Imidlertid mangler telefonen mulighet til å bruke enkelte web-applikasjoner, som Java- og Flash, slik at nettsteder som er avhengige av disse blir mer eller mindre ubrukelige.

Ett slikt nettsted er YouTube. Apple-sjef Steve Jobes er ikke glad i Adobes Flash-program, da han mener det sluker minnekraft og gjør resten av brukeropplevelsen treg. Han overbeviste sågar videonettstedet om å utvikle en egen Flash-fri applikasjon for bruk på iPhone i tide til lanseringen for et drøyt år siden.

ASA har gitt Apple ordre om å forandre på reklamefilmen før den blir sendt igjen.
«Vi vurderte det slik at siden reklamefilmen ikke opplyste om disse begrensingene, ville en seer trolig være av den oppfatningen at man med iPhone får tilgang til alt slags innhold på en nettside, slik man gjør på en PC, snarere enn bare muligheten til å nå nettsiden,» skrives det blant annet i dommen.