Bruker Afrika-kampanje i Irland

Guinness bruker en TV-kampanje opprinnelig utviklet for sitt afrikanske marked i markedsføringen på hjemmemarkedet i Irland.

11320 b0b0b original

Bryggerigiganten Dieago, som blant mye annet eier det tradisjonsrike mørke Guinness-ølet, går til uvante skritt når de kringkaster sin action-fylte TV-reklame «Tornado» i Irland. Dieago vurderer også å bruke filmen over hele Storbritannia.

Reklamekampanjen, som er utviklet av Saatchi & Saatchi i London og Sør-Afrika, var opprinnelig myntet på det afrikanske og karibiske markedet, og bygger på urgamle afrikanske forteller-tradisjoner.

Én forandring har imidlertid blitt gjort for det Irske markedet: Den afrikanske versjonen slutter med produktpornobilder av Guinness-flasker, mens øl i halvliterglass som kjent er den foretrukne drikkemetode i Vest-Europa.
– Verden forandrer seg raskt, og mens vi fortsetter å vokse vil det bli flere kampanjer som blir delt mellom globale markeder, sier Matthew Barwell(!), markedssjef i Dieago, til The Guardian.

I fjor etablerte Nigeria seg som det nest største markedet for Guinness etter Storbritannia.