Butikknytt

Gårsdagens Retailforum gikk ikke helt som planlagt på grunn av vulkanutbruddet på Island. Likevel ble det servert nyttige foredrag til alle som er opptatt av retailfaget.

13156 d0d05 original
13157 66276 original
13158 9ca2f original
13159 995be original
13160 65031 original

Sannheter om shopping. Kristian Kristiansen og Njål Berge fra Ind*janer gav en livlig presentasjon av resultatene fra en spørreundersøkelse om nordmenns shoppingvaner. De 50 punktene var blant annet at nordmenn ikke liker å handle og at vi sjelden går tilbake til butikker der vi har hatt en dårlig opplevelse. Det er ikke overraskende kvinnene som til syvende og sist bestemmer over hva familien skal bruke penger på, kunne de fortelle.

Norge versus utlandet. Mat Heywood fra Fitch London fløy inn dagen før flystansen og kunne bidra med sine resultater fra en miniresarch gjort her til lands. Mange av de norske kjedene han tok for seg var representert, og de fikk ett og annet påskrevet i forhold til norsk nivå på utstillingsvinduer og butikkdekor. Fremtidens kunder vil kreve å bli underholdt samt teste produktet i butikk, da holder det ikke med paller og plakater, sa han.

Foredragsholder vant pris. Olivier&CO holdt et innlegg om oljeeventyret, og kunne røpe at de legger mye resurser i å lære opp sine ansatte. Det hele startet med en liten butikk på Majorstua, og selskapet har femdoblet omsetningen siden oppstart i 2002.
Erik Kramm Engebrigtsen kunne dessuten bringe hjem Årets handels- og servicebedrift i Oslo 2010Prisen ble delt ut av selveste ordfører Fabian Stang.

Den store bakedagen. Lars Møller fra danske Euro RSCG ble stående fast på Kastrup, og Yngve Holtberget tok utfordringen og dekket hans foredrag. Caset var en solskinnshistorie om hvordan produsenter og detaljkjeder fra ulike bransjer oppnådde suksess med et felles konsept, og få danskene til å bake igjen. Kjennskapen har blitt stor og salget blant leverandørene i bakeindustrien har økt med 14%.
Konseptet skal lanseres i Norge i regi av DDB og Sukker Design.

Rundet av med et smell. Alf Bendixen og Jan Hillesland i Bigblue& Company rundet av det faglige innholdet med et foredrag om posisjonering av kjedebutikker. Foredraget røsker opp i mye av den tradisjonelle retail-tankegangen. En og annen deltager i salen hevet øyebrynene når de hevdet at bruk av fokusgrupper er bortkastet hvis ikke designet testes i butikk.

Foto: Tor Lie