Byrå kopierte presentasjonstekst

Malmöbyrået Blå Vision løftet presentasjonsteksten fra nettsiden til velrennomerte Åkestam Holst og brukte den om seg selv på egen hjemmeside.



Det er det svenske bransjebladet Resumé som avslører at malmöbyrået Blå Vision ikke hadde tatt seg bryet med å lage egen «skrytetekst» på hjemmesiden. I stedet har byrået løftet teksten som er å finne på hjemmesiden til Åkestam Holst.

Blå Vision skriver blant annet at en av hovedgrunnene til at kundene setter så pris på dem, er at de har en «kreativ høyde». Det til tross for at de har kopiert Åkestam Holsts «Om byrået»-tekst, og kun har tilført kosmetiske justeringer.

Sjef for Blå Vision, Johan Linner, er forståelig nok meget pinlig berørt, når Resumé gjør ham oppmerksom på avsløringen.
– Da får vi fjerne den. Dette er naturligvis uheldig. Så, nå har jeg fjernet teksten, sier Linner til Resumé.

Her noen eksempler på tekstene:

Åkestam Holst: «Hur kan en reklambyrå vara både mest uppskattad bland reklamköpare, respekterad bland kolleger och attraktiv samarbetspartner för ett snabbväxande globalt varumärke?»

Blå Vision: «Hur kan en reklambyrå vara både mest uppskattad bland reklamköpare, respekterad bland kolleger och attraktiv samarbetspartner för ett snabbväxande varumärke?»

Åkestam Holst: «Låter det rörigt? Ingen fara. Vår arbetsmetod är formaliserad enligt en tydlig steg-för-steg-process som resulterar i en kommunikationsplattform, vilken leder kommunikationsarbetet i alla kanaler och discipliner. Med stöd av plattformen kan all kommunikation dra åt samma håll, oavsett om det handlar om reklam, PR, design, promotion, information, webb eller events.»

Blå Vision: «Låter det rörigt? Ingen fara. Vår arbetsmetod BLUE är formaliserad enligt en tydlig steg-för-steg-process som resulterar i en kommunikationsplattform, vilken leder kommunikationsarbetet i alla kanaler och discipliner. Med stöd av plattformen kan all kommunikation dra åt samma håll, oavsett om det handlar om reklam, PR, design, promotion, information, webb eller events.»