Camilla Kim Kielland leder det nye styret i Kreativt Forum: – Rekruttering til bransjen er en prioritert sak

Nå er det nye styret på plass i Kreativt Forum, og det skal ledes av byrålederen i Morgenstern, Camilla Kim Kielland.

IMG 0042
Leder an i Kreativt Forum: Styreleder Camilla Kim Kielland og daglig leder Benedikte Løvdal. Foto: KF

Daglig leder Benedikte Løvdal i Kreativt Forum sier seg særs fornøyd med Kreativt Forums nye styre, og kan melde at både sammensetningen og diskusjonene så langt virker lovende.

– Fremover ønsker Kreativt Forum å være enda mer synlig i samfunnsdebatten, ikke minst fordi det er viktigere enn noen gang at vi som bransje står samlet i saker som påvirker bransjens fremtid og utvikling av faget. Vi må sikre gode og vekstfremmende rammevilkår – og rekruttering til bransjen av unge, nye talenter, samt et mangfold i bakgrunn og utdanning, sier Løvdal.

Det nye styret består av styreleder Camilla Kim Kielland (byråleder, Morgenstern), Nanna Haggstrøm (leder kreativ avdeling, Schjærven), Gørill Kvamme (Neue Design Studio), Arnstein Torsvoll (byråleder, Apriil Stavanger), Tore Woll (kreativ leder, Tante Randi), Christoffer Rontén (kreatør/AD, Per Høj), Carina Lladò (konsulent, Kitchen) og Robert Radoli (kreatør/tekstforfatter, Pol). De to sistnevnte fortsetter fra det forrige styret.

KF styret 2022
Øverst fra venstre: Nanna Haggstrøm (Schjærven), Christoffer Rontén (Per Høj), Gørill Kvamme (Neue Design Studio), Tore Woll (Tante Randi) Nederst fra venstre: Camilla Kim Kielland (Morgenstern), Robert Radoli (Pol), Carina Lladò (Kitchen), Arnstein Torsvoll (Apriil Stavanger).

– Et betydelig potensial i å snakke med felles stemme

– KFs viktigste oppgave er å samle og styrke bransjen, og sikre at alle vi som jobber med kreativ kommunikasjon har de beste forutsetningene for å lykkes. Vi er jo en andedam med frenemies, men jeg ser et betydelig potensial i å snakke med felles stemme i viktige saker som angår bransjen som helhet – og synliggjøre hva vi bidrar med av verdiskaping i samfunnet. Men da må vi klare å engasjere medlemmene, og her spiller KF en sentral og samlende rolle, sier den nye styrelederen Camilla Kim Kielland.

Den nye styrelederen mener det er mye å ta tak i, men at alle er enige om at rekruttering til bransjen er en prioritert sak.

– Sammen med KF skal styret også fortsette å rette et kritisk søkelys på betingelsene private og offentlige virksomheter stiller i anbuds- og byråkonkurranser, og løfte frem både gode og mindre gode forbilder. Tradisjonelt har vår bransje vært vant til å levere ferdige konsepter og ideer gratis i forbindelse med konkurranser, og det er jo en form for sosial dumping vi bør til livs. Erfaring og relevant kompetanse kan dokumenteres på andre måter, sier Kielland.

Om Kreativt Forum

Kreativt Forum er reklame- og designbransjens interesseorganisasjon. Foreningen har rundt 80 byråmedlemmer med cirka 2600 medlemmer over hele landet og representerer en betydelig del av all design og reklame som går gjennom norske byråer. KF arbeider for høy faglig og etisk standard i bransjen og arrangerer kurs, seminarer og arrangementer, blant annet, Gullblyanten og Creativity First. KF er medlem av Virke og EACA – The European Association of Communications Agencies.