Cannes Lions: Mary Wells Lawrence mottar Lion of St. Mark

Den amerikanske reklamepioneren og foregangskvinnen får Cannes Lions’ høyeste hedersbevisning.

Mary Wells Lawrence har vært en av reklamebransjens mest sentrale figurer fra 1960-tallet og fremover, og hun mottar i 2020 Cannes Lions yppereste honnør, Lions of St. Mark, for et arbeidsliv i den kreative kommunikasjonens tjeneste.

Wells Lawrence var den første kvinne som grunnla, eide og drev et større reklamebyrå, Wells Rich Greene, som oppsto i 1966. Hun var også den første kvinnelige administrerende direktør som ble handlet på New York-børsen. Innen byrået hadde eksistert i et år hadde de 100 ansatte og fakturerte for over 39 millioner dollar. Innen 1976 var tallet steget til 187 millioner dollar og en kundeliste som inkluderte Procter & Gamble, Trans World Airlines og Philip Morris, blant mange andre. Ifølge New York Observer sto byrået bak kampanjer som «etset uutslettelige setninger inn i almenhetens fantasi» .

Mary Wells Lawrence 5

Mary Wells Lawrence

Hun ble allerede i 1972 utropt til Advertising Woman of the Year av the American Advertising Federation, og i 1999 ble hun innlemmet i the American Advertising Hall of Fame. Selvbiografien «A Big Life (in Advertising)» ble publisert i 2002.

Mary Wells Lawrence er blant annet ansvarlig for å gjenopplive New York bys falmede image med det ikoniske «I ♥ New York»-slagordet, hun gjorde trøtte gamle Alka-Seltzer til en annonsør som lagde reklamefilmer som folk gledet seg til, og hun brandet flyselskapet Braniff Airways med sterke, friske farger og uniformer designet av Pucci i kampanjen «The End of the Plain Plane», noe som ble ansett som helt uhørt, inntil alle andre ville gjøre det samme.

Mary Wells Lawrence blir hedret på Lions Live-plattformen fredag 26. juni. Lions Live foregår fra 22.-26. juni.


Annonse: