Cannes Lions ned 20 prosent

Verdens største reklamefestival opplever en nedgang i innsendte arbeider på hele 19,9 prosent i forhold til rekordåret 2008.

5285 1e448 original

Arrangørene bak Cannes Lions 56. internasjonale reklamefestival kunngjorde i dag at konkurransen har mottatt 22.652 bidrag fra 86 land. Det er en nedgang på 19.9 prosent i forhold til rekordåret 2008.

Norges bidrag i 2009 er 276 mot 364 i fjor og 248 i 2007. Det er en nedgang på omtrent 25 prosent fra i fjor, men en «oppgang» på 11 prosent fra 2007. Filmkategorien er kun ned omtrent 8 prosent sett ned norske øyne (6 bidrag), mot over 25 prosent internasjonalt, og er med sine 75 bidrag kategorien med flest innsendte fra Norge.

Arrangørene mener at Cannes Lions fremdeles er den største og viktigste konkurransen innenfor kreativ kommunikasjon.
– Til tross for at det naturlig nok er færre innsendte arbeider i de aller fleste kategoriene, forblir Cannes Lions den ultimate internasjonale prisen å vinne. I år er vi særlig fornøyd med lanseringen av PR Lions, sier festivalsjef Philip Thomas.

Konkurransen opplever også en forsiktig oppgang i Design Lions, ny kategori av fjoråret.

Nederst i saken kan du laste ned en pdf-liste med bidrag per land fordelt på kategori.


91f84da3-8f43-4f93-98cb-4db26d05817c.pdf