Cannes: Tilbake fra Cyberspace

Frank Undheim fra Dinamo var Norges representant i Cyberjuryen. Etter å ha vurdert over 2700 jobber mener han at han har god oversikt over alt som er produsert i år, selv om han slett ikke forsto alt han så.



– Det er en del forbedringer som kan gjøres når det kommer til presentasjonen av jobbene. Er man fra Norge og vurderer en jobb fra Japan er man avhengig av at presentasjonen er god. Man har rett og slett ikke tid til å lure på hva noe handler om, forklarer Undheim.

Han forteller om en jury der de engelskpråkelige var mest aktive, og der det også var en del allianser, slik det nødvendigvis blir – men som alle juryformennene bedyrer ikke forekommer.

– Når det gjelder Grand Prix ble det verdensdel mot verdensdel rett og slett, mener Undheim som likevel synes alle tre var verdige vinnere av det gjeveste trofeet.

Ikke langt unna sølvet
Av de to bronseløvene som gikk til Norge, forteller Undheim at Try drugs-kampanjen fra Kitchen og Mediafront var like ved å ta en sølvløve.

– Den var bare fire stemmer unna sølv, men en italiensk representant som forsøkte argumentere for at den skulle rykke opp et nivå var ikke så god til å snakke for seg og tilførte ikke noe nytt til diskusjonen dessverre, og dermed glapp det, mener Undheim, som synes siden er den beste cyberjobben som er gjort i Norge hittil. Han forteller også om god respons på Stella-jobben fra McCann, en jobb som skilte seg ut positivt i en nokså kjedelig kategori, ifølge AD-en fra Dinamo.

Mangler store, velkjente kunder
To bronse er likevel beskjedent i forhold til hva våre svenske cybernaboer drar i land, en kategori der de er blant de ledene nasjonene i verden. Undheim mener dette også handler om hvilke kunder man har, der de svenske byråene jobber med store internasjonale brands som alle kjenner, noe som er en fordel når man er en internasjonal jury.

– Også er det selvfølgelig sammensatte kampanjer man kjenner fra før der cyberdelen er et imponerende element, mener Undheim og refererer til blant annet kampanjen for Nike +, belønnet med Grand Prix.

Tenk på neste år Som jurymedlem får man kun sitte én gang i Cannes-jury, men Undheim skulle gjerne gjort det flere ganger.

– Det er vel en klisjé å si det, men der er jo utrolig spennende å se så mange jobber, og så mye bra, mener Undheim og oppfordrer byråene til å begynne å tenke på neste år allerede nå. Det å lage en god engelskspråkelig versjon med én gang man for eksempel. AD-en avslutter med å komme på en norsk jobb han mener bør sendes inn til neste år.

– Det er DnB Nor-kampanjen fra Republica. Veldig utradisjonell og noe som helt klart vil skille seg ut i sin kategori avslutter jurydeltakeren.