CARE er avsender av årets Young Lions brief

På et arrangement fredag morgen presentere CAPA Kinoreklam CARE som årets briefholder under de nasjonale Young Lions-konkurransene i 2024. CARE er best kjent som en veldedig organisasjon som kjemper for fattige kvinners rettigheter og likestilling. Årets brief skal sette søkelys på kvinners rett til ansvar over egen økonomi.

Skjermbilde 2024 01 18 kl 17 47 46

– CARE sitt bistandsarbeid har påvirket mange jenter og kvinners liv i lang tid, også her i Norge etter andre verdenskrig. Vi er stolte av å presentere CARE som årets briefholder, med et svært spennende tema som er ulikt noe vi har presentert tidligere i Young Lions, sier Julie Broholm Nielsen, Cannes Lions-representant gjennom CAPA Kinoreklame.

Nyheten ble delt under fullsatt kick-off på Odeon Kino fredag morgen, og de første konkurransene vil gå i gang allerede på mandag 22. januar. Det var Cannes Lions-representant Gareth Williams i CAPA Kinoreklame som åpnet ballet med gjennomgang av hvilke kategorier som skal holdes i Norge i år. I 2024 skal det sendes lag fra seks av syv kategorier, hvor Design utgår.

Økonomisk uavhengighet som virkemiddel i likestillingens kamp

CARE er en av verdens største bistandsorganisasjoner, og jobber med langsiktig utviklingsarbeid med søkelys på kvinners og jenters rettigheter. Årets brief vil for mange handle om å skape økonomisk uavhengighet for kvinner.

Anne Kjersti 1368x2048
Anne Kjersti Kværner, markedssjef i CARE Norge. Foto: CARE Norge

– Vi setter svært stor pris på at Young Lions gjennom CAPA har valgt oss som briefholder i 2024. CARE jobber hver dag for jenter og kvinners rettigheter og likestilling internasjonalt. Når kvinner får tjene penger, bestemme over egen kropp og bruke sin stemme, har det positive ringvirkninger for hele samfunnet de er en del av. Samtidig ser vi dessverre at motkreftene til dette viktige arbeidet er store, sier Anne Kjersti Kværner, markedssjef i CARE Norge.

– Det er veldig spennende at Norges største kreative talenter nå skal få bryne seg på å kommunisere vårt budskap. Vi håper de kommer med ideer og løsninger som vi kan bruke i fremtiden, for vi trenger økt engasjement og støtte, fortsetter hun.

CAPA og Kreativt Forum overtar Print

Nytt for året er at CAPA Kinoreklame og Kreativt Forum vil stå for både Print- og Filmkategorien. Print har tidligere vært arrangert av Amedia gjennom Gulltusjen. Nå vil Print legge seg inn i Gullblyanten, og være åpen for unge profesjonelle.

Om Young Lions

Young Lions er verdens største reklamekonkurranse for unge profesjonelle under 30 år. Konkurransen holdes under Cannes Lions i juni. Først holdes et norgesmesterskap for å velge hvilke team som blir sendt videre til VM i reklame i Cannes. Konkurransene holdes av Mediebyråforeningen for Media, INMA for Digital, ANFO for Marketer, Abelia for PR, og Kreativt Forum sammen med CAPA for Film og Print.