Caroline, Jens-Petter og Maja shortlistjuryerer: – Blir ikke mer stas enn Cannes Lions!

Tre norske kreatører har for tiden jurytjeneste i shortlistjuryen i Cannes Lions: Caroline Riis (TRY) i Film Lions, Jens-Petter Aarhus (Anorak) i Media Lions og Maja Folgerø (Bureau) i Direct Lions. De legger nå grunnlaget for at kremen av kremen skal konkurrere under Cannes-uka 20.-24- juni.

Cannesjury4
Jens-Petter Aarhus, Maja Folgerø og Caroline Riis. Foto: KF

Det blir en del kveldsjobbing på Maja, Jens-Petter og Caroline for tiden, da alle tre har hundrevis av konkurransebidrag fra hele verden å gå gjennom, før shortlisten til årets Cannes Lions-konkurranse er klar.

Når hjemmefra-juryeringen er overstått, overtar en jury som er fysisk på plass i Cannes for å stemme frem til løver. Men å «bare» være med i shortlistjuryen er ikke noe stort skår i gleden, ifølge Caroline.

– Selv om jeg gladelig hadde ofret noen timer i sola for å diskutere filmer i et svett juryrom, er jeg uansett veldig takknemlig for at vi får noen norske hoder med i avgjørelsene der nede, sier hun.

– Filmkategorien er jo et beist av en kategori, så jeg er glad vi kan sette i gang allerede nå. Jeg gleder meg til å se alle jobbene som er laget rundt i verden, spesielt nå etter et par år i den lokale korona-bobla. Jeg tror Norge stiller med noen sterke filmkandidater i år, så blir spennende å se hvordan vi hevder oss mot røkla, fortsetter hun.

– Så gøy at jeg gråt da jeg reiste hjem

Det er første gang Caroline juryerer i Cannes, men hun fikk en smakebit i Eurobest-juryen for noen år siden. For Maja er det andre gangen i Cannes-jury

– Jeg har vært så heldig å sitte i den nå nedlagte Interactive-kategorien. Det var så gøy at jeg gråt da jeg reiste hjem fra Cannes. Litt usikker på om de samme følelsene vil oppstå under hjemmejuryering. Jeg gikk gjennom hundre arbeider i går kveld. Du stiller muligens ikke så sterkt hvis du er nr. 97 i den bunken, for å si det sånn, spøker hun.

Denne gangen er det Direct Lions som er kategorien.

– Det er veldig gøy å sitte i en kategori med så utrolig mye forskjellig! Jeg er veldig spent på hva som er sendt inn av norske jobber, og håper selvfølgelig at vi som land kan hevde oss. I en kategori som Direct er det rom for de smale, kjemperelevante casene også, ikke bare gigantiske internasjonale merkevarer. Det tror jeg kan være en fordel for oss.

– Jeg vokste faglig

Jens-Petter er også strålende fornøyd med sin kategori, som er Media Lions.

– Det er en av de definitivt mest spennende og raffeste kategoriene i Cannes Lions. Her får man servert jobber som utfordrer kanalene, som skaper egne og som skaper effekt på helt nye måter. Det er en grunn til at mange av de beste jobbene er i denne kategorien, forteller han.

Aarhus deltok som jurymedlem i Mobile Lions-kategorien tilbake i 2014.

– Det gjorde kort og greit at jeg vokste faglig. Både fordi man naturligvis blir veldig inspirert av å fordype seg i helt sjukt bra arbeider, men også fordi man blir kjent med mennesker fra ulike deler av verden som på avstand kan fremstå som reklame-guder, men som i virkeligheten er helt vanlige folk som er uvanlig dyktige.

Han er håpefull når det gjelder norske vinnersjanser.

– Jeg har både forhåpninger og forventninger om at flere norske jobber skal kunne hevde seg i år. Og tror spesielt at Media kan være en kategori som kler noen av de beste arbeidene vi for eksempel så på Gullblyanten. Og noen vi burde ha sett også, i mine øyne!

– Yes, endelig!

To av de tre reiser også nedover for å være der under Cannes-uka i juni. Maja har valgt å bli hjemme denne gangen.

– Vi har avtalt å spare Bureau sin Cannes-debut til vi har sendt inn noe. Så nå jobber vi ivrig for å lage fine idéer, forteller hun.

– Både TRY og jeg farter nedover til Cannes i år, noe jeg tror vi alle teller ned dager til, forteller Caroline. – Det er noe spesielt med å være tett på det som skjer, og med jurypass i kofferten gleder jeg meg til å kose meg med tusenvis av presentation-boards i den kjølige shortlist-kjelleren.

– Yes, endelig!, sier Jens-Petter. – Vi er en stor gjeng som skal nedover fra både Anorak og NoA! Det blir både fag og feiring sammen med &Co og Åkestam, regner jeg med. Og vi er flere som har festivalpass, så det skal både bli gøy og lærerikt.

Wærnes på plass – for Tyskland

Én nordmann skal juryere under selve Cannes-uka, Jens Petter Wærnes i det tyske byrået Scholz & Friends i Berlin. Han representerer dog sitt tyske byrå, og har jurytjeneste i Print Lions.

– Det er en ære å få sitte i Cannes-juryen. Jeg er takknemlig og ydmyk for å ha fått tildelt ansvaret. Jeg elsker god print. Print er rock n‘roll. Lenge Leve printen!, sier Wærnes i en kommentar til kreativtforum.no.

IMG 1829
Jens Petter Wærnes er klar for sol og Cannes.