Clio-metall til erkerivaler

SMFB vant både gull og sølv i Clio Awards med flyttekampanjen for IKEA Åsane, mens Try/Apt vant gull for Amnesty-kampanjen «Nei er Nei».

37411 c2ad7 original

SMFB ble nominert to ganger for IKEAs flyttekampanje, der bergenserne ble oppfordret til å hjelpe møbelgianten med å flytte varehuset til Åsane. Kampanjen, som vant gull i Gullblyanten 2012 i kategori for Butikker, restauranter og kjeder, vant henholdsvis gull og sølv i kategoriene Digital Mobile og Engagement i Clio Awards.

Nei er nei

TRY/Apt og One Big Happy Family stilte i fjor opp på dugnad for Amnesty for å rette søkelyset mot voldtektsbestemmelsen i straffeloven, som Amnesty mener ikke er i overenstemmelse med internasjonal rett. Kampanjen gav resultater og i februar kom justisminister Grete Faremo på banen med et lovforslag.

– Dette var en stor dugnad og mange har vært involvert i kampanjen, men det er jo ekstra morsomt at en av de første jobbene det relativt ferske teamet Caroline Ekrem og Sara Hødnebø var ordentlig involvert i gikk helt til topps sier Lars Mitlid i Try Reklamebyrå.

Jobben vant i kategori for Public Relations.

Flere vinnere venter

Det er kategorier igjen i Clio Awards som fremedeles ikke er offentliggjort, blant annet studentkategorien, der tre skandinaviske utdanningsinstitusjoner innen kreative fag er nominert : Westerdals for kampanjen «The Next Epic One Line» for filmen «Expendeables 2», Hyper Island er nominert for «The North Face Footpower» for The North Face, mens Berghs School of Communication er nominert for en kampanje laget for IKEA «Spara».