D&AD-blyant til Schjærven

#kjærepappa for Care Norge har vunnet en White Pencil i en av verdens mest prestisjetunge priser for art direction, grafisk design og reklame.

73495 588b0 original
Skjermbilde fra #kjærepappa for Care Norge.

D&AD juryeres denne uken, og konkurransen/festivalen rapporterer hver dag med en oppsummering om hvor mange blyanter som deles ut og hvem de går til. D&AD har blyant-valører som spenner mellom Wood (bronse), Graphite (sølv), White (samfunn/veldedighet) og Black (gull), og korrekt valør avsløres først under prisutdelingen 19. mai.

Men de som deltar i konkurransens idealistiske kategori, Creativity for Good, slipper å vente: Der er prisen uansett en White Pencil. Og det er nettopp en slik Schjærven mottar for #kjærepappa for Care Norge, den bejublede kampanjen som fokuserer på hets av jenter og kvinner ved å henvende seg til fedre.

Den ellers så blyantgjerrige konkurransen valgte å dele ut hele 36 hvite blyanter på juryeringens andre dag, nettopp for å understreke at kreativitet er et ypperlig verktøy i det godes tjeneste. Det er delt ut 235 blyanter under juryeringen så lang, med Grey London tronende øverst på rankingen over mestvinnende byråer, mens Storbritannia leder an som mest premierte land.

For et byrå som har som et grunnprinsipp å ikke løpe etter kreative priser, lever Schjærven farlig om dagen: «#kjærepappa» vant både sølv i Samfunn og bronse i Håndverk under Gullblyanten 2015, den tok prisen for Årets tekst i MMM, og har nå altså vunnet en White Pencil i D&AD.

Du kan følge juryeringen på D&ADs liveblog.