D&AD-blyanter til unge norske kreatører

Tre Westerdals-team og designkollektivet Boden World har alle vunnet blyanter i D&AD New Blood Awards.

93421 648a3 original
Fra venstre: Hallvard Vaaland og Mathias Sandvik, Sollin Sæle og Per Berge Moe, Erlend Løfald og Sindre Johnstad.

New Blood Awards er D&ADs konkurranse for fremadstormende nykommere fra hele kloden. Hele fire norske team blir premiert i årets konkurranse, tre av dem fra samme klasse på Westerdals: Hallvard Vaaland og Mathias Sandvik, Sollin Sæle og Per Berge Moe samt Erlend Løfald og Sindre Johnstad.

Blyant blir det også på designkollektivet Boden, bestående av AHO-studentene Elias Bjørnson Olderbakk, Jonas Vetlesen og Axel Berggraf Egenæs, som blir premiert for merkevaren Boden World, en jobb som også fikk pris i årets Visuelt.

Vektløfting og sydenreiser

– Det er veldig kult å få anerkjennelse utenfor Norge! Til neste år starter vi opp for oss selv på fulltid, som selvfølgelig er litt skummelt, men også veldig spennende. Derfor er det motiverende når folk synes at det vi gjør er bra, forteller trioen bak Boden World til kreativtforum.no.

– Vi er dessverre i Tokyo for å lansere vårt andre magasin under prisutdelingen, men sender vår nye ansatte Erlend Grimeland for å ta i mot prisen i London 11. juli! Det blir sikkert fett.

Kollektivet lanserer i disse dager sin vektløfting-kolleksjon Boden Powerlifters, mens datterselskapet Boden Charters skal lanserers på en sydenmesse på Rockefeller i juni.

Se Boden World her.

Tre vinner-team fra samme klasse

I fjor på denne tid vant westerdølene Mathias Sandvik og Hallvard Vaaland en blyant i New Blood Awards. I år gjentok de bedriften ved å svare på en brief fra Durex med oppgaven «What You Do Follows You».

– D&AD New Blood er en tøff konkurranse, så det er veldig stas å bli plukket ut i den mest innsendte briefen i New Blood-historien. Dette betyr mye for oss, og er utrolig inspirerende til fremtidig arbeid. Vi gleder oss masse til prisutdeling i juli, forteller teamet.

Erlend Løfald og Sindre Johnstad svarte på en brief fra Adidas. Jobben er titulert «Level the Playing Field».

– New Blood er en pris som henger veldig høyt hos oss og i bransjen, så er utrolig kult å ha den innen rekkevidde. Blir spennende å se hvilken farge blyanten får, men vi sier oss uansett meget fornøyde, forteller de to.

Sollin Sæle og Per Berge Moe svarte på Durex-briefen med oppgaven «School of Porn».

– Veldig kjekt. Kult at juryen turte å gå for denne. Gleder oss til å se Big Ben, sier de, og legger til på vegne av alle seks:

– Det er helt sinnsykt fett at vi er tre team fra klassen som alle får hver sin blyant. Vi er en klasse som jobber hardt og har store ambisjoner, så det er digg at det viser resultater.