Dansk «Sekunder»-suksess

Dinamos prisbelønte «Sekunder»-kampanje for Leger Uten Grenser gjør det bra i Danmark

9454 9bd5f original

Kampanjen som Dinamo gjennomførte for Leger Uten Grenser i det norske markedet kjøres nå med stor suksess også i det danske markedet. Kampanjen «samlet inn» rundt to millioner sekunder i Norge ved at folk brukte tid på å lytte til historier fra Leger Uten Grensers feltoperasjoner for å fokusere på budskapet om svært høy barnedødelighet blant barn under fem år i mange land i verden.

Kampanjens utgangspunkt var at «færre dør når flere vet». Den utmerket seg ved den fikk folk til å bruke tid på å sette seg inn i et tema hvor det normalt er vanskelig å få folk engasjert. Kampanjen har blant annet vunnet gull i Samfunnsinformasjon i Gullblyanten og to gull i Gulltaggen.

– Vi valgte å bruke Sekunder-kampanjen helt enkelt fordi vi mente den var velutført. Enkel og sterk, forteller Maria Dohn, som er kommunikasjonssjef i Læger uden Grænser.

I løpet av et par uker har den danske kampanjen samlet inn nær 500.000 sekunder. Folk bruker i gjennomsnitt over fem minutter på siden, noe som ifølge Dinamo regnes som svært mye på denne type tung informasjon om et tragisk tema.

Se den danske kampanjen her: msf.dk/sekunder.

Teamet bak kampanjen er:
AD: Torstein Greni og Live Huse
Tekstforfatter: Stein Simonsen
Konsulent: Tom Søgård
Prosjektleder: Lene Gjelsvik og Tonje Østbye
AD-assistanse: Mats Nyquist, Jannike Flaten, Trine Kvarud og Guro Trevland
Produksjon nett: Mediafront