Dårlige på bruk av sosiale medier

Norske kommunikatører bruker i liten grad sosiale medier som YouTube, MySpace og Facebook i jobben, viser en ny undersøkelse.

En ny undersøkelse utført av Research International viser at få kommunikatører bruker sosiale medier i jobbsammenheng, på tross av at svært mange av de spurte har stor kunnskap om og tro på fenomenet, melder Dagens Næringsliv.

Undersøkelsen er utført for Norsk Kommunikasjonsforening og PR-byrået Sermo.
– Ingen har helt knekt koden om hvordan man skal bruke sosiale medier i markedsføring, sier direktør for digitale medier i McCann Worldgroup, Even Aas-Eng til DN.

Partner Thomas Tangen i Sermo, mener kommunikatører ikke alltid når frem til menneskene som tar avgjørelsene.
– Selv om PR-folkene ser nytten av dette, møter de ikke alltid forståelse i ledelsen. Det kan også være et uttrykk for at informasjonsfolk har manglende innflytelse på ledelse og markedsavdeling, der avgjørelsene egentlig tas og budsjettene legges, sier Tangen til DN.