DDB hopper av Flytoget

Flytoget er i gang med omkampen om reklamekontrakten. DDB har trukket seg fra konkurransen om sin tidligere kunde.

8889 1cf3f original

Flytoget avlyste tidligere i år en konkurranse om selskapets reklameoppdrag etter at det ble kjent at Kitchen var lovet kontrakten. Før konkurransen hadde kunden tilbrakt det kommersiell direktør Sverre Høven beskriver som fire fornøyde år i reklamebyrået DDB.

Etter det Kampanje kjenner til er ikke lenger DDB med i reklamekonkurransen om sin tidligere kunde. Fristen for å sende inn tilbud gikk ut 25. mars i år. Da Kampanje snakket med Sverre Høven tirsdag mente han at omkampen, og utpekingen av Kitchen som vinnere, ikke har svekket interessen rundt oppdraget.

– Det virker ikke slik. Det er mye av de samme interessentene denne gangen. Jeg tror ikke det har hatt noen innvirkning på interessen, sa Sverre Høven til Kampanje.

4,8 millioner kroner Da Kitchen vant den annullerte anbudskonkurransen var det opprinnelig 16 interesserte reklamebyråer med i konkurransen. Reklamekontrakten Flytoget nå er ute med i reklamemarkedet er på fire år, med en samlet verdi av rundt 4,8 millioner kroner. Summen vil justeres etter øvrig markedsstrategi.

– Likt for alle Høven understreker at Flytoget nå ikke har bindinger til noe reklamebyrå, og avviser samtidig at Kitchen ligger an til å vinne konkurransen igjen. – Alle starter på lik linje. På bakgrunn av de evalueringskriteriene som vi har satt skal vi velge ut en samarbeidspartner. Nå kjører vi en litt annen form på anbudsprosessen for å tydeliggjøre kriteriene for byråene.

Fem med videre Endringene i reklamepitchen er at Flytoget nå har valgt ut fem reklamebyråer som skal levere inn tilbud. Dette er gjort for å spare tid og jobbe mer effektivt ifølge Høven. Hvem disse fem er vil han ikke si. Etter hva Kampanje kjenner til er Kitchen fortsatt med.

Saken er også publisert hos Kampanje.