DDB Oslo vant Best

Annonseprisen Aftenposten Best ble vunnet med en annonse for SAS. Prisen ble delt ut under Gullblyanten av administrerende direktør i Aftenposten, Sondre Gravir.

22906 641b2 original
Foto: Tor Lie
22907 7569f original
Sondre Gravir. Foto: Tor Lie
22908 cc984 original
Foto: Tor Lie
22925 1ab27 original

Best er en konkurranse for reklamebyråer hvor en fagjury hver måned kårer annonsene som har vært innrykket i Aftenposten eller Aften, helsider eller større format. Formålet er å heve nivået på norske avisannonser generelt og på annonsene i Aftenposten spesielt. De månedlige reklamebyråvinnerne premieres med en helsides annonse.

Juryen mener vinnerannonsen er tydelig og enkelt fortalt. SAS får skryt for konseptet sitt «vær der når det skjer», som juryen mener er så godt innarbeidet at alle skjønner det. Juryen mener også at det er befriende å se flyselskap snakke om noe annet enn billige billetter. «DDB for SAS er en soleklar vinner i april» heter det i begrunnelsen.

En million

Kriteriene for å vinne Best er at annonsen skal ha en bærende idé, være engasjerende, ha et klart og tydelig budskap, skal være bedre fordi den står i avis, og annonsen skal være Best fordi den står i Aftenposten. En folkejury stemmer frem Best 2012 blant alle månedsvinnerne, og offentliggjøringen skjer på Gullblyanten. Vinneren får fem helsider til en samlet verdi av rundt en million kroner.

Best-juryen 2012 ledes av Aftenpostens annonsedirektør Gunn Helen Hagen og jurymedlemmene Per Erik Jarl (Kitchen), Eirik Sørensen (Dist), Eirik Hovland (Ernö), Janne B. Lysø (Try) og Tor Anton Bjørge (SAS).

Vinnerteamet:

  • Art Director: Joachim Bjørndahl , Joachim Haug
  • Tekstforfatter: Kenneth L. Johansen, Bjørnar Olsen
  • AD-assistent: Espen Sanne Hardersen
  • Prosjektleder: Gro Marwold
  • Konsulent: Pelle Josephson
  • Foto: Chris Harrison