DDB tar hånd om to aviser

DDB fikk nylig Dagens Næringsliv på kundelisten. Samtidig beholder de Dagsavisens reklamekonto.

Dagsavisen har vært reklamekunde hos DDB siden desember 2005. For to uker tilbake jublet reklamebyrået over også ha å blitt valgt av Dagens Næringsliv.

Den nye aviskunden får ingen konsekvenser for kundeforholdet til Dagsavisen. Det bekrefter Anders Krokfoss på vegne av Dagsavisen.
– Vi har hatt flere runder diskusjoner med DDB. Til syvende og sist er det hvilket team som er viktig for oss. Vi er mer opptatt av team enn av byrå. DDB har også utrykt at det ikke er noen utfordring slik sett, sier han til Kampanje.

Ønsker ikke spolere avtalen Krokfoss uttaler seg som avtroppende markedsdirektør i Dagsavisen i påvente av ny direktør. Han forteller at temaet har vært behørig diskutert men at de stoler på DDB når reklamebyrået sier at dette ikke er problematisk.
– Jeg ser jo at det kan dukke opp ting. Men generelt skal ikke dette være et problem, så lenge DDB er et profesjonelt reklamebyrå og skiller teamene. Da vi diskuterte dette var de veldig tydelige på at dette ikke var en utfordring, sier Krokfoss.

Er dette en langvarig løsning?
– Det er vanskelig å si at dette er en optimal løsning. Men vi ønsker ikke legge noen hindringer eller spolere denne muligheten for DDB. Rett og slett fordi de har levert så bra arbeider for oss.

– To vidt forskjellige aviser Byråleder i DDB, Roald Ankerstad skal selv være kundekonsulent for Dagens Næringsliv. Han mener avisene er så ulike at de ikke konkurrere direkte mot hverandre.
– Dagsavisen og DN er to vidt forskjellige aviser, med forskjellig redaksjonell tilnærming til leserne. De har begge gitt uttrykk for at det uproblematisk å være kunde i samme byrå, de blir også betjent av to helt forskjellige arbeidsgrupper.

Kan dette være til hinder for et reklamebyrå som vil ha en rolle som markedsstrategisk rådgiver for sine kunder?
– Nei. Ikke i dette tilfellet. Men å ha Audi og BMW går ikke. Kommer ann på konkurransefølsomheten. Mediabyråene har veldig ofte konkurrenter i eget hus. Men betjent av ulike team og arbeidsceller.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.