De nominerte er klare i kreativ nordisk YouTube-konkurranse

Norske annonsører og byråer kjemper for første gang om nordisk ære i YouTube Works Awards. Her er de nominerte.

Bilde 12 04 2023 klokken 10 45
Minecraft & Elkjøp-kampanjen fra NORD DDB Oslo er én av to nominerte norske jobber i YouTube Works Awards.

Kommunikasjonskonkurransen YouTube Works Awards er i gang. I år er det første gang norske annonsører får anledning til å delta, og dermed første gang alle de nordiske landene kjemper mot hverandre. To norske jobber har klart å komme gjennom nåløyet denne gangen, Obs Bygg og Elkjøp.

Konkurransen har som mål å hylle merkevarer og kampanjer som har brukt YouTube på en smart, engasjerende og effektiv måte i fire forskjellige kategorier. Konkurransen gjennomføres i samarbeid med Kreativt Forum, Dansk Markedsföring, Marketing Finland, Sveriges Annonsörer og KOMM, og vinnerne stemmes frem av en uavhengig jury bestående av bransjefolk fra Norden.

Den norske delen av juryen representeres av Lise Marie Henriksen, Team Lead Programmatic i Dentsu, Thea Helmen Groth, Head of Media & Communication i Orkla Norge og Gunnar Stensaker, CEO i TRY Opt.

– Det har vært så gøy å se så mange engasjerte, kreative og smarte konkurransebidrag på tvers av landene, og vi ser spent fram til den store seremonien der vinnerne endelig skal kåres. Siden det er første gang YouTube Works gjennomføres på nordisk nivå, skal det også bli ekstra spennende å se hvordan Norge står seg mot konkurrentene fra våre naboland, sier Tine Austvoll Jensen, norgessjef i Google.

Dette er de nominerte:

Kategori: Brand as Creators

  • «4 Million Subscribers can't be wrong?» for og av Unisport (DK)
  • «Erik and Oskar Renovate» for Obs BYGG / Coop av PHD (NO)
  • «The Desk Snatch Pre-Rolls» for SMS Evoko av Animal, Curamando og Rulla Bandet (SE)
  • «Familjen Jarny ställer om» for E.ON av BBDO Nordics og Publicis Media (SE)

Kategori: Masterful Media Planning

  • «The Desk Snatch Pre-Rolls» for SMS Evoko av Animal, Curamando og Rulla Bandet (SE)
  • «Household finances are super exciting! Season 4» for SBAB av Helgeson Moll, Dos Gallinas Palma & Precis Digital (SE)
  • «For all women’s rights» for Terrafem av The Amazing Society (SE)
  • «4 Million Subscribers can't be wrong?» for og av Unisport (DK)
  • «Familjen Jarny ställer om» for E.ON av BBDO Nordics og Publicis Media (SE)

Kategori: Action Driver

  • «Familjen Jarny ställer om» for E.ON av BBDO Nordics og Publicis Media (SE)
  • «For all women’s rights» for Terrafem av The Amazing Society (SE)
  • «Deals stuck in time» for McDonald’s Sweden av NORD DDB, OMD og Prime (SE)
  • «The Golden Number» for McDonald’s Sweden av NORD DDB, OMD og Prime (SE)

Kategori: Creative Innovation

  • «Elkjøp and Minecraft partners on an innovative campaign to solve the world’s fastest growing waste stream» av Carat, NORD DDB (NO)
  • «The Desk Snatch Pre-Rolls» for SMS Evoko av Animal, Curamando og Rulla Bandet (SE)
  • «Togetherness starts with understanding» for Mcdonald’s Finland av NORD DDB (FI)
  • «Inte för alla (Not for everyone)» for Matsmart av TBWA
  • «Familjen Jarny ställer om» for E.ON av BBDO Nordics og Publicis Media (SE)

Alle kampanjer som gikk på YouTube i 2022 med en nordisk målgruppe har vært kvalifisert for deltagelse. Vinnerne presenteres den 3. mai på en seremoni i Stockholm.