Den nye kundereisen: Konferansieren har ordet

I forbindelse med Retailkonferansen 2013 den 23. mai gir vi ordet til konferansier for dagen, Aris Theophilakis i Futatsu.

37502 1a42a original
Aris Theophilakis, administrerende direktør og kreativ leder i Futatsu Industries

KF: Tema for årets konferanse er den nye kundereisen, ergo hvordan vårt forbrukermønster før, under og etter kjøp har endret seg. Hva mener du er de viktigste endringene i kundereisen den seneste tiden?

Theophilakis: De største endringene er at forbrukerne har adgang til mer og bedre informasjon enn de som selger produktene, samtidig som økt informasjon også øker forvirringen og behovet for enkel veiledning. Ernæring er et eksempel på at folk er mer forvirret nå, enn de var for 10 år siden, til tross for at kunnskapen per definisjon har økt.

KF: Anna Kirah fra Making Waves kommer til å snakke om bedrifters manglende evne til å ta inn over seg disse endringene i folks handlevaner. I hvilken grad mener du norske retailere har evnet å tilpasse seg den nye kundereisen?

Nå er det Waitrose og Superquinn som er favorittene, men det er kanskje litt snobbete?

Theophilakis: I varierende grad. Noen er flink til å være tydelig på nytteverdi, mens andre fortsetter å forvirre shoppere i kjøpsøyeblikket.

KF: Vi kommer til å få flere innlegg fra utlandet under årets konferanse, er det noen retailere utenfor Norge du mener er særlig gode?

Theophilakis: Jeg syntes lenge Tesco var flinke fordi de løftet EMV til å bli kvalitativt industriledende, men de bet seg litt i halen. Nå er det Waitrose og Superquinn som er favorittene, men det er kanskje litt snobbete? Teknologien har bidratt til mange endringer i kundereisen, og retailere ser i økende grad det vi kaller showrooming, altså kunder som ser på produkter i butikken for så å kjøpe de billigere på nettet i ettertid. Initiative fra London kommer til å presentere rykende ferske tall fra et studium av bruk av smarttelefoner i 23 ulike retailbransjer.

KF: Spørsmålet er hvordan du selv bruker telefonen din i shoppingøyemed, kjære konferansier?

Theophilakis: Jeg bruker bare smartphone når jeg kjører bil. Litt spenning må man unne seg …

Manglende respekt for trafikksikkerhet til tross, vi gleder oss til Retailkonferansen den 23. mai.

Retailkonferansen og Retailprisen arrangeres 23. mai i kulturkirken Jakob, Hausmannsgate 14. Konferansen kl. 12-17. Prisutdelingen kl. 18.15-24.00. Mingling/utstilling kl. 17.00 - 18.15. Fristen for påmelding er 15. mai.

Se program for hele dagen her.