Den siste (Im)print

ANTI gir ut sin siste trykte utgave av designmagasinet A New Type of Imprint. – Det viktig å gi seg på topp, sier CD og sjefredaktør Veronica Mike Solheim.

90964 5d5b6 original
90965 56735 original
90966 14d64 original
90967 f9d82 original
90968 265c4 original
90969 99dfb original
90970 6a778 original
90971 c1b88 original
90972 6eb8b original
90973 1b5ab original
90974 10434 original
90975 a7852 original
90976 c3b98 original
90977 e1748 original
90978 b1990 original
90979 ac815 original
90980 a8e11 original
90981 a6040 original
90982 fb513 original
90983 f8510 original
90984 4e29a original

A New Type of Imprint har i løpet av sine fire leveår fått stor internasjonal oppmerksomhet, med priser mottatt for både konsept, innhold og design. Bare i år kan har de blitt priset av Årets Tidsskrift og Best Design Media — sistnevnte stemt frem av av tusenvis av prisvinnende designere som One of the best magazines to follow, admire and get inspired by.

– En vanvittig reise

ANTI lanserte den første utgaven i 2014 med ønske om å løfte frem norsk design verden over. Etter et par år inkluderte de også ut sine favoritter fra resten av verden, og med den siste utgaven har redaksjonen intervjuet over 300 designere og kreative—og jobbet med like mange bidragsytere.

– Det var rørende å gå gjennom listen over alle navnene, sier sjefredaktør Veronica Mike Solheim, som kan fortelle at hun er stolt og takknemlig for jobben de legger bak seg.

– Det har vært en vanvittig reise og magasinet har fått langt større oppmerksomhet enn jeg kunne drømt om da vi startet. Jeg har fått mye tillit fra ledelsen i ANTI og har jobbet med de flinkeste folka. Sammen klarte vi å skape noe vi alle er veldig stolte av!

– Ekstremt imponert

Også byråleder Kenneth Pedersen i ANTI er svært fornøyd med prosjektet.

– Da Mike kom til meg for to år siden, passe cocky og skulle lage verdens beste magasin, så må jeg innrømme at jeg ikke hadde sett for meg at det faktisk skulle bli det. Imprint har bidratt med å vise verden hva Norge har å by på, og det er vi stolte av. Ikke minst er jeg ekstremt imponert over jobben Mike har gjort i styringen av magasinets form og innhold, sammen med Andris og Markus som også har bidratt til at Imprint har blitt det produktet det er i dag, sier Pedersen.

To produkter i ett

Men nå slipper de altså sin siste utgave i papirformat, og selvom merkevaren fortsetter online, ønsket redaksjonen å runde av printreisen med en solid utgave, bygget på research og innsikt om målgruppens brukervaner.

– Det er ingen hemmelighet at print is dying, sier Solheim.

– Men ikke all print! Hvis noe er skikkelig bra og brukervennlig kan det fremdeles få oss til å glemme telefonen et lite øyeblikk. Det er det som er målet bak Vol. 13.

Innholdet, inndelingen, dramaturgien, formatet, papirvalget og designet er alt basert på innsikt, mål og funksjon. I tillegg til å være langt mindre enn de tidligere utgavene, er de første 100 sidene bare tekst, de siste 100 bare visueller, du kan i tillegg dele magasinet i to ved help av en perforert linje, slik at du får to produkter: Et handy kompendium fylt av tekster om design som du enkelt kan ta med deg over alt, og et printet galleri med det ypperste verden har å by på innen visueller.

– Vår aller beste utgave

Magasinet rulles ut i butikker verden over fra og med neste uke, men har allerede rukket å bli shortlistet til Art Director of The Year av internasjonale Stack Awards.

– Det er helt klart vår aller beste utgave, både innholds- og designmessig, sier Solheim, som vil presisere at sluttproduktet er et resultatet av et godt samarbeid mellom ANTI Oslo og ANTI Bergen.

– Det har vært en fryd å jobbe med designerne Jana Papierniková og Endre Berentzen fra Bergen-kontoret vårt, og vi gleder oss til å vise verden utgaven, avslutter sjefredaktøren.

A New Type of Imprint Vol. 13 lanseres tirsdag 16. oktober klokken 18 i det nye ANTI-hovedkvarteret på Grünerløkka.


Annonse: