Derfor vant de Gullkalven
En hyllest av samisk bannekultur, en dystopisk fremtidsvisjon, vaginatruser og et «fuck you» til Heineken var blant vinnerbidragene i årets Gullkalven.
Kreativtforum.no skrev tidligere i år litt om vinnerne og vinnerjobbene i årets utgave av Norges største kreative studentkonkurranse, Gullkalven, som ble arrangert 5. mai.
Her forteller årets vinnere litt mer om sine prosjekter. Med temaet «Upolert» lå det an til bidrag med snert, noe juryen (bestående av Erik Johan Worsøe Eriksen, Peter Power, Hannah Hagtvet Hjeltnes, Kaja Koppang, Daniel Eraker og Petter Trobe) også så ut til å premiere.
Årets Gullkalv: «Bann på samisk»
Årets hovedvinner og vinner av kategorien «Hva er galt i samfunnet?» er andreklassingene ved Art Direction på Westerdals, Sindre Øren, Sindre Johnstad og Mathias Sandvik.
– Vi vil redde det samiske språket ved å sniksamifisere norsk gjennom å få folk til å bruke samiske banneord, forteller Øren.
Kampanjen «Bann på samisk» består av plakater med samiske banneord og den tilhørende norske oversettelsen. Idéen var opprinnelig utviklet med tanke på D&AD, men til Gullkalven har den tatt en mer «upolert» retning.
– Den gangen valgte vi å gå for en tryggere løsning på det samme problemet, og det funka ikke så bra. Nå turte vi å kjøre på med en mer «fuck you»-attitude, sier Johnstad.
Hvorfor tror dere at dere vant «Årets Gullkalv»?
— Fordi idéen utfordrer. Det er en litt edgy løsning - en som enten blir hatet eller elsket. Vi kom fram til at vi elsket den, og det gjorde heldigvis noen andre også.
Gullvinner: «Roperten»
Fabian Bjørne-Larsen vant gull i kategorien «Hviske høyt», der oppgavebeskrivelsen var slik: «Skildre et samfunn uten presse».
– Jeg tenkte oppgaven skulle være enkel, bare skildre et dystopisk samfunn hvor pressen er nedlagt av staten, sier Bjørne-Larsen.
– Men jeg klarte ikke forestille meg et moderne samfunn uten noen former for informasjonsspredning. Derfor prøvde jeg heller å se bakover i tid, skildre et samfunn før pressen.
Bjørne-Larsen er avgangselev ved Tekst og skribent på Westerdals, og valgte å løse oppgaven skjønnlitterært. Teksten «Roperten» er en absurd fremstilling av et samfunn der alternativet til massemedier innebærer et tårn, en ropert og en dyster skjebne for den utvalgte «roperen».
Du var i utgangspunktet kritisk til veien Gullkalven tok i år. Hvordan føles det å likevel stikke av med et trofé?
– Jeg synes fremdeles det er trist at Gullkalven mister reklamefokuset, og at Westerdals Reklameskole er begravet. Personlig elsker jeg å skrive skjønnlitterært, drive med kunst og film, og dikt og rim, men jeg vil ikke utdanne meg til å bli kunstner eller forfatter, da hadde jeg gått på en annen skole. Kreativitet sidestilles med originalitet, og jo mer crazy man er, jo bedre er det, men Van Gogh huskes ikke fordi han bet av seg øret, han huskes fordi han var jævlig god med pensel.
Hva betyr det for deg å vinne en Gullkalv?
– Det er en god start! Målet er å vinne en løve i Cannes om noen år, som kommer til å se ekstra fin ut på andre enden av troféhyllen. Alle gode historier trenger en naturlig oppbygning, en stigende kurve.
Sølvvinner: «Skam for å være normal»
Katia Maria Hassve vant sølv med besvarelsen «Skam for å være normal».
– Jeg vil si at kjønnsorganet til kvinner ikke bare er et verktøy til å lage barn, mensen og utflod, og heller ikke bare noe seksuelt som skal være fint å se på eller deilig å ta på, sier Hassve.
Til briefen «Hva er galt med samfunnet?» valgte tredjeklassingen ved Art Direction på Westerdals å sette fokus på kroppspress, nærmere bestemt vagina-press, gjennom egendesignede truser med vaginaer strøket på.
– Klær er en ærlig form for kommunikasjon og sier mye om hvem du er og hva du står for. Ved å bruke andres underliv som truse understreker vi at vi støtter hverandre og er lei av å føle skam og usikkerheter på grunn av et usunt og urealistisk utseende-ideal av kvinnekroppen. Jeg si til jenter at vaginaen din er normal som alle andres.
– Jeg hadde et relativt lavt budsjett som student under prosjektet, men etterhvert ønsker jeg å produsere nye truser med bedre kvalitet og profesjonalitet. Så det er bare å glede seg, sier Hassve.
Diplomvinner: «Adskilte verdener»
I kategorien «Rebell» ble du bedt om å lage en motkampanje til en allerede eksisterende kampanje. Det var Adam Christian Sekowski, førsteklassing ved Tekst og skribent/Westerdals som stakk av med diplomet i kategorien med «Adskilte Verdener».
Bidraget er ikke bare en motkampanje, men en motkampanje mot en motkampanje – og det i tegneserieform. Etter den infamøse Pepsi-reklamen med Kendall Jenner i hovedrollen lagde Heineken sin egen motkampanje. Det er denne kampanjen Sekowski tar for seg.
– Mange har trykket Heinekens motsvar til sitt bryst og erklært den som selve motgiften til Pepsis fadese, men jeg klarer dessverre ikke helt å dele entusiasmen. I mine øyne er den tvert imot enda mer taktløs enn Pepsi-kampanjen. Det virker som om Heineken sidestiller transfobi med grunnleggende menneskerettigheter. Dette blir riv ruskende galt, for her er det ikke snakk om ulike oppfatninger, men en part som setter spørsmålstegn ved den andres eksistens, sier Sekowski.
Det er imidlertid ikke bare kampanjen til Heineken Sekowski har noe i mot:
– Jeg ønsker også å påpeke at Heineken er et generisk øl som ikke smaker noen verdens ting. Eller, for å sitere Frank Booth i «Blue Velvet»: «What kind of beer do you like? Heineken?! Fuck that shit!»
Sjekk ut Sekowskis tegneserie her.
Diplomvinner: «Fred i feltet»
Diplom ble det også på «Fred i feltet» for Nobels Fredssenter av Sollin Sæle og Per Berge Moe.
– Målet vårt var å skape interesse og engasjement rundt Nobels fredssenter blant norske samfunnsdebbatanter, slik at senteret på sikt kan øke besøkstall på eventene og debattene sine, sier Sollin Sæle.
Sammen laget de en nettløsning til Nobels Fredssenter, og vant diplom i kategorien «Hva er galt i samfunnet?». De to går andre klasse Art Direction på Westerdals.
– Vi tenkte det hadde vært morsomt om Nobelsenteret viste at de prøvde å rydde opp i det norske kommentarfelt-helvetet, siden store deler av samfunnsdebattant-målgruppen deres følger med der og sikkert irriterer seg ihjel.
– Vi tror det kunne gjort at senteret fremsto som mer aktuelt, personlig og jordnært - og forhåpentligvis økt synligheten deres drastisk. Eller hva tenker du, er dette egentlig lurt?
www.erdettelurt.no (URL-en fungerer ikke lenger, men du kan se casefilmen her).
Diplomvinner: «Pay for fire with fire»
Diplom ble det også på Marcus Hassel og Torkel Skjolden for «Burger King – Pay for fire with fire». Dette er en klokkerein og leken kampanje, som er godt tenkt og godt utført. Dessverre er ikke «lite burgerspising blant ungdom» et samfunnsproblem. Uansett fortjener denne jobben heder og applaus.
Teamet sa at de vil bruke et fenomen målgruppen er opptatt av for å samle venner i «real live» på Burger Kings restauranter.
Diplomvinner: «I Stole This»
Det samme teamet vant nok et diplom: Alle vet at det ikke er lov å stjele. Hvertfall ikke andres idéer … Men hotellsåpe er greit. Diplom for en herlig morsom innsikt og akkurat passe tøysete idé går til Marcus Hassel og Torkel Skjolden for «Nordic Choice – I Stole This.»