Design er alt

Cannes: Rodney Fitch startet designbyrået Fitch allerede i 1972, og er en av guruene i bransjen. Tittelen på foredraget var «Design matters», og Fitch mottok jubel fra salen etter uttalelsen «design er alt.»

10064 70eb2 original

I motsetning til mange av de andre foredragene under festivalen prøver ikke Mr. Fitch å selge meg noe, han har i stedet noe viktig på hjertet. Han brenner for design, og mener at verden ikke hadde klart seg uten. Han deler forklaringen på hvorfor design er så viktig inn i fem punkter.

The hope of the world – but when it’s bad it’s awful.
Han mener at alle som jobber med design har et større ansvar enn de tror, på godt og vondt.
– Ingenting er verre enn dårlig design, som for eksempel powerpoint, sier han. Han mener også at en arkitekt kan ha skylden i at det oppstår kriminalitet i en høyblokk han har tegnet. På grunn av antall leiligheter, plassering og størrelse på enhetene. Samtidig mener han at design gir folket håp i form av nytenkning og optimisme.

A universal language – and the people really care about it.
Man trenger ikke kunne språket for å forstå produktet, takket være god design. Coca-Cola er et godt eksempel på en merkevare som alle kjenner igjen uansett skriftspråk eller morsmål. Folk er interessert i design og oppsøker det av egen vilje. Det er for eksempel dobbelt så mange som leser IKEA-katalogen som Bibelen, og det på frivillig søken etter oppskriften på det moderne liv.

A very public affair – and it’s participative and enganging.
Mye design er å se i det offentlige rom, og vekker derfor ofte mye følelser og reaksjoner blant befolkningen. Beijing har fått et nytt landemerke etter OL og byggingen av ny stadion, bedre kjent som «Fugleredet». Det er alltid mange meninger rundt store prosjekter som skal gi byen et nytt landemerke. Guggenheim-museet har for eksempel skapt mye optimisme i Bilbao på grunn av den økte turismen.

The handmaiden of innovation – our children live by it.
Barn er født kreative og ser enkelt for seg hva krussedullene de tegner likner på, og de ser ikke skyer men elefanter. Barn får med seg og forstår design i veldig ung alder, også det som ikke er myntet på dem.

The bedrock of modern business – and it’s what you do.
Det er stort sett ingen moderne foretningsideer der ikke design ligger til grunn. Apple, Armani, bilindustri, alt er bygget opp rundt en designidé, mener han.

Etter spørsmål fra salen om hva studenter bør gjøre, nå som tidene er tøffe, sier han følgende:
– Jobb hardt, ingen suksessrike mennesker har oppnådd noe gratis. Beatles hadde over 400 spillejobber før de gikk i studio og Bill Gates jobbet knallhardt fra han var 16 år.

Fitch anbefaler i tillegg studenter å lese boken «Outliers: The story of Success» av Malcolm Gladwell, der forfatteren skriver at man må regne med minst 10 000 timer før man blir god i noe.