Designbyrået Molberger heter ikke lenger Minsk

Det Oslo-baserte byrået fyller 11 år og satser videre med nytt navn. Nye nettsider blir også en del av feiringen.

Molberger 300822 SB 3742
Fra venstre: Kari Marie Blix, Kathrine Winther Løkke, Julie Wiik Berg, Jenny Leite-Vikra og Marte Espevik. Foto: Molberger

– Nå har vi holdt på så lenge at det er på tide å ta litt større plass. Å få oppmerksomhet er tross alt noe av det vi hjelper kundene våre med, sier Kari Marie Blix, daglig leder i Molberger.

Navnet er hentet fra det imponerende stupetrikset der utøveren løper fremover og kaster seg ut i en baklengs salto. Det krever selvtillit og ferdigheter å gjennomføre trikset, noe byrået kan identifisere seg med i arbeidet.

– Vi jobber med ideer og konsepter hele tiden. Det ligger grundige prosesser og mye teknikk bak resultatet, som selvfølgelig skal se enkelt og stilfullt ut. I løpet av årene har vi blitt modigere, og da syns vi det nye navnet passer bedre, fortsetter Blix.

Ønsker å være verdens beste arbeidsplass

Molberger har utviklet seg fra å være kun Kathrine Winther Løkke, Jenny Leite-Vikra og Marte Espevik, til å bli et lite miljø på seks personer med de nylige ansettelsene av Julie Wiik Berg og Mathilda Gustavsson. For ett år siden innførte byrået seks timers arbeidsdag, i tråd med ambisjonen om å være en nyskapende, moderne arbeidsplass.

– Vår erfaring var at å sitte åtte timer bak en skjerm hver dag verken ga høyere produktivitet eller bedre kvalitet på arbeidet. En viktig del av kreativt arbeid er å kunne koble helt ut, og ha en god balanse mellom familieliv og jobb, sier Marte Espevik, partner i Molberger.

Byrået har tatt et oppgjør med det de oppfatter som en ukultur i bransjen, at lange dager og mye overtid blir en slags valuta for hvor ambisiøs og vellykket man er.

– Molberger står for en mer helhetlig tilnærming til kreativt arbeid, og viser til at de gode ideene ofte dukker opp når man er opptatt med noe helt annet.

Ser lyst på fremtiden

Siden oppstarten i 2012 har Molberger opparbeidet seg en variert kundeportefølje bestående av solide norske merkevarer og større internasjonale konsern, som Black Cat, Fellesorganisasjonen og Elkem. Samtidig har det også vært plass til bøker, vin, kulturoppdrag og veldedighet.

– Det er viktig å følge kundene våre over tid, gjennom tette og gode samarbeid. Vi ser at vår strategiske tilnærming til design og visuell kommunikasjon bidrar til måloppnåelse for kundene våre, så det vil vi fortsette med, forteller Kathrine Winther Løkke, Partner i Molberger.

Nye nettsider med ny profil blir lansert i dag. Molberger.no er utviklet av byrået selv, og inneholder en oppdatert oversikt over byråets arbeider.