Det føles veldig godt

Både André Koot fra SMFB og Kjetil Wold fra Anti var overrasket og svært glade etter fredagens Gullblyant-triumf.

5265 2dcd3 original

Det var stor virak og et lykkelig kaos i festsalen på Plaza i Oslo rett etter at den offisielle delen av fredagens Gullblyant-arrangement var over. Likevel lykkes det kreativtforum.no å huke tak i to av kveldens store triumfatorer, André Koot fra SMFB og Kjetil Wold fra Anti.

I likhet med Try reklamebyrå vant SMFB fem av kveldens ettertraktede gull-troféer.

– Dette er en skikkelig byråseier. Det føles veldig tilfredstillende at vi klarer å matche Try, det er ordentlig stas, forteller Koot.

Hva var kveldens største overraskelse?

– Det var helt klart gøy å vinne utendørs med Obama-kampanjen for Narvesen, det er en god, gammaldags kategori. Og som AD er det også en personlig tilfredstillelse å vinne i kategori for Art directon. Men hvert eneste gull var en overraskelse, man går jo ikke rundt og tro rat man skal vinne gull i Gullblyanten, sier Koot.



Første pionér. Designbyrået Anti ble startet opp høsten 2008. Knapt halvannet år etter står kreativ leder Kjetil Wold og holder Gullblyanten for konkurransens nyeste kategori, den prestisjetunge Årets Pionér. Byrået vant to gull for lanseringen av sitt eget jeansmerke, AntiSweden.

– Det er helt sykt kult å vinne Årets pionér, nettopp fordi vi jobber med design som kommunikasjon og historiefortelling. Vi har valgt å tenke annerledes i forhold til tradisjonell markedsføring, og Anti Sweden er et produkt som egentlig promoterer Antis design mer enn omvendt. Likevel beviser det at vi klarer å levere et produkt som har samme troverdighet som norges mest internasjonalt anerkjente eksportartikkel, nemlig black metal.

Hvor ligger nøkkelen til suksessen?

– Å lansere et klesplagg er helt avhengig av historien du forteller rundt det: Det må knyttes opp mot et helstøpt konsept. Hadde vi bare bestemt oss for å lage noen svarte jeans så hadde ikke folk brydd seg videre om det, tror Wold.