Det har aldri vært tøffere

TBWA-sjef Jean-Marie Dru skriver om nedgangstider og den digitale hverdagen i MAD-bloggen (Media Arts and Disruption).

4911 69143 original

Dru mener det aldri har vært tøffere for bransjen enn nå med den økonomiske krisen på den ene siden, og den digitale revolusjonen på den andre.
– Bransjen har aldri vært så nervøs som nå, og alle lurer på hva morgendagen bringer, sier Dru i bloggen.

– Altfor ofte er vi mer komfortable med å snakke om digitale ideer enn å gjøre det som er nødvendige for å provosere frem de riktige løsningene i den digitale verden. Som Colleen DeCourcy, vår digitale sjef sa til meg nylig: «Alle vil til himmelen, men ingen ønsker å dø.»

Kreativitet er ikke lenger valgfritt for kundene, mener Dru. Kreativitet er avgjørende for hver produktkategori og kommunikasjonsdisiplin for å stikke seg ut i mengden. Aldri har det vært vanskelige å skaffe seg en posisjon i markedet, mener han. Tøffe tider setter større krav til både annonsør og byrå, noe som kan føre til at ansatte i bransjen føler seg viktige i den store sammenheng.

Byråene må ta tilbake medie-makta.
– Vi kan ikke lenger tenke på medier som tall på et regneark, eller en liste over steder vi kan kjøpe oppmerksomhet. Vi kan ikke lenger tenke på medier som kun et middel for merkevaren, men som steder og opplevelser der mennesker lever sine liv. Media befinner seg et sted mellom en ideen og publikum.

Dru skriver at det er tide at reklamebyråer ikke er nøytral til media lenger, men får et mer lidenskapelig forhold til plassering.

Dru beskriver «Communications Planning» som en ny disiplin innen reklamefaget.
– Vi trenger ikke snakke til forbrukere lenger, vi snakker til et publikum som allerede kjenner merkevarer. Vi må gi dem det de er interessert i, og bli en integrert del av dem.

Les hele innlegget