Det våres for mobilmarkedsføring

Stadig flere er positive til mobil markedsføring, viser en nordisk undersøkelse

9455 89817 original

Når mobilbrukere har testet nyttetjenester blir innstillingen til mobil markedsføring vesentlig mer positiv, ifølge en stor nordisk undersøkelse. I dag er 30-40 prosent av brukerne positive til brukerakseptert mobil reklame, et høyt tall sammenliknet med andre reklameflater.

På et seminar under Cannes Lions presenterte selskapet More Mobile Relations en fersk undersøkelse om nordboernes innstilling til markedsføring på mobilen på et frokostmøte mandag morgen. I dag er 80 prosent av brukerne positivt innstilt til nyttetjenester (for eksempel banksaldo via SMS, strømavlesning og rapportering) på mobiltelefonen. Tilsvarende tall for brukerakseptert reklame er 30-40 prosent. Tallene viser at kundedialog via mobilen er sterkt etterspurt.

Ikke like påtrengende Undersøkelsen indikerer at brukerakseptert mobilreklame ikke oppfattes like påtrengende som mange andre annonseflater. I Norge oppfatter 22 prosent mobilreklame som påtrengende, sammenliknet med eksempelvis TV-reklame (60 prosent), radio (43 prosent) og reklame i postkassen (62 prosent).

Administrerende direktør Tom Lindberg i More brukte reiselivsbransjen som eksempel under seminaret. Over 70 prosent av brukerne vil ha bookinginformasjon for reisen på mobilen. Nesten halvparten vil ha informasjon om reisemålet og attraksjoner til sin mobil etter ankomst.
– Dette oppfattes i høy grad som en nyttetjeneste, men er naturligvis en meget bra markedsførings- og salgskanal for reiselivsbransjen, om de gjør informasjonen relevant og attraktiv for de reisende, sa Tom Lindberg under seminaret.

Anders Signell, som er direktør for onlinesalg i SAS, fortalte at det for selskapet er selvsagt å ha mobildialog med kundene.
– De er jo på reisefot og har sin mobil med seg hele tiden. Utvikling av mobile relasjoner skjer fra det selvsagte, som å få informasjon om flyvningen via SMS, til mer avanserte tjenester, som innsjekking, guider og reisetjenester via vår mobile portal, sa Signell.

Dialog via mobilen populært I løpet av de siste årene har flere mobile tjenester blitt populære. Blant norske mobilbrukere sier 80 prosent at de er positive til SMS-varsling om pakkeleveranse fra Posten, og like mange er positive til å bli minnet om sin tannlegetime med en SMS. I undersøkelsen svarer 66 prosent i undersøkelsen mener at informasjon fra kommunen om skole og barnehage via SMS er nyttig.
– Vi ser store likheter med utviklingen av internett, som i dag er den raskest voksende kanalen for kommersielle aktiviteter. Men i likhet med mobile tjenester slik de er i dag, var også nettet mest utviklet for nyttetjenester, som e-post, nyheter og rubrikkannonser. Mobil reklame utvikler seg samme vei, men mye raskere. Vi ser at når vi utformer mobil dialog på mottakerens vilkår, blir det et meget effektivt verktøy for relasjonsmarkedsføring, sa Lindberg.