Dieline-priser til OlssønBarbieri

OlssønBarbieri har som eneste norske byrå vunnet 1. og 2. plass i pakningsdesignprisen Dieline Awards.

STEREOSCOPE 33
STEREOSCOPE 21
STEREOSCOPE 25
STEREOSCOPE 27
Chelan Beauty GREEN
Chelan16
Chelan3
Chelan1

Byrået vant sine to priser på vegne av to amerikanske kunder: De vant 1. plass i kategorien Tea & Coffee med sitt pakningsdesign for Sterescope Coffee, en Los Angeles-basert feinschmecker-kaffe, eller specialty coffee som det heter på fagspråket. 2. plassen gikk til Chelan Beauty, som lager helsekost i form av frukt og bær, i kategorien Fruits, Vegetables, Fish, Meat, & Alternatives.

– Vi er veldig stolte over å vinne både første og andreplass i årets Dieline Awards. Dieline har blitt en viktig plattform for de beste arbeidene innen pakningsdesign, og juryen i år satt det flere personer fra det internasjonale miljøet som vi virkelig ser opp til, så dette var skikkelig oppmuntrende, sier Henrik Olssøn.

– En levende organisme

«Stereoscope har vært et veldig givende prosjekt for oss, som har gitt oss muligheten til å trekke frem spekulative aspekter om økologi som del av kommunikasjonen, som det å anerkjenne den utrydningstruede Arabica-planten som en levende organisme med sin egen stemme. Stereoscope-teamet i LA har vært utrolig fine å jobbe med, og nesten alt fra identitet, strukturell pakning, materialvalg, effekter og tekst har blitt produsert slik vi presenterte skissene for kunden, forteller Olssøn.

En direkte kobling fra gård til forbruker

Chelan Beauty er en familieeid økologisk fruktgård ved Lake Chelan utenfor Seattle, og er kjent for å fokusere på kvalitet fremfor kvantitet. De streber etter å dyrke den beste økologiske maten tilgjengelig, samtidig som de holder gården under 200 mål.

– Målet vårt var å oppmuntre til sunnere spisevaner og mer bærekraftige valg ved å visualisere smakfullhet, ernæring og matglede gjennom tekst og illustrasjoner. Vi skapte en skreddersydd opplevelse for abonnementstjenesten for å oppmuntre folk til å bestille frukt direkte fra gården. Abonnementstjenesten tilbyr folk en direkte kobling fra gård til forbruker, og sikrer ferske produkter og et personlig forhold til produsenten, der pengene går direkte til gården i stedet for å støtte et komplekst logistikksystem og lagring, noe som gjør at frukt, som for eksempel epler, ofte er mange måneder gamle før de blir solgt i butikk, avslutter Olssøn

Gold

Om Dieline Awards

Dieline Awards oppsto i 2007 som en global plattform for pakningsdesign-bransjen, der målet var å påvirke retningen mot mer bærekraftige løsninger gjennom kreativitet og innovasjon. I 2010 etablerte de prisen Dieline Awards, og den beslektede Dieline Conference, to årlige arrangementer fokusert på pakningsdesign.