«Digg MILF» vant junisølvmikken

Mobil- og bredbåndsoperatøren Tele 2 og reklamebyrået SMFB vant både gull og bronse i Sølvmikken for juni, mens en spot fra Vinmonopolet og Try tok sølvet.

10342 c990e original

Gullet i junikåringens Sølvmikk gikk til Tele2s radiokampanje for abonnementet Snakkis. De tre spottene har form av unnskyldninger til publikum på vegne av sine snakkesalige kunder. Juryen var fascinert, og leverte følgende dom:
– Det er gøy når en leverandør ber om unnskyldning på vegne av kundene sine. Enda mer fascinerende er det at det går an å lage et helt konsept ut av det. Og et bra konsept! Beklager-spotten er morsom. Alvorlige. Litt tørre. Og med et rart poeng som gjør det hele hørverdig. We like!

Byrå: SMFB
Team: Alexander Gjersøe, Andrè Koot, Bjørnar Olsen, Hans Magne Ekre, Hans Martin Rønneseth
Produksjonselskap: Sagveien Resort

Sølvmedaljen gikk til Try
for en sin pågående legitimasjonskampanje for Vinmonopolet, der forskjellige typer (Emo, Rollespiller, Lystløgner, Bynudist) retter en advarende pekefinger til de under 25.
– Når Vinmonopolet først skal rette en pekefinger, er det fint at det er en litt skeiv en! Spottene er veldig rare og ganske så morsomme. Litt uventet kost fra denne avsenderen, men absolutt interessant, lyder dommen fra juryen.

Byrå: Try
Team: Tone Humblen og Silje Fjeld
Produksjonselskap: Stig og Stein Radiobyrå

En bredbåndskampanje fra Tele2 vant bronsen i juni. Den fremhever alt det morsomme og unyttige tidsfordrivet som så enkelt og problemfritt kan foretas foran skjermen når man har raskt bredbånd. Juryen hadde noen godord til overs også for denne spotten:
– Det som er ålreit med disse spottene er at de snakker om det folk egentlig driver med og er opptatt av når de surfer på nettet. Det passer profilen til Tele2 helt perfekt! Live-feelingen gjør det hele autentisk og sørger for at de vil stå ut i reklamebolken.

Byrå: SMFB
Team: Hans Martin Rønneseth , Hans Magne Ekre , Bjørnar Olsen , Andrè Koot , Alexander Gjersøe
Produksjonselskap: Sagveien Resort

Månedens Cannesdidaten
(det bidraget hver måned som juryen mener egner seg best til oversettelse til engelsk og innsendelse til Cannes-festivalens radiokonkurranse) gikk til Tele2-spotten «Vannhode» fra Snakkis-kampanjen.

Hør vinnerne her.

Grunnet tekniske problemer blir ikke juli-kåringen av Sølvfisken foretatt før i september.