Digitalt slår CD-salg hos Atlantic

Ikoniske Atlantic Records er det første store plateselskapet som har oppnådd større inntekter fra nedlastbare digitale filer enn for fysiske CD-plater.



Plateselskapet Atlantic har fôret verden med soul-, jazz-, rock- og R&B-artister som Ray Charles, John Coltrane og Led Zeppelin. Men nå er selskapet ansvarlig for en annen type milepæl.

Selskapet, som i dag er et datterselskap av Warner Music Group, hevder som første platelabel at over halvparten av inntektene fra musikksalget i USA stammer fra digitale filer via iTunes og/eller som ringetoner for mobiltelefoner.

Motstrøms Hos eieren Warner og resten av den større delen av platebransjen er det slik at digital musikk fremdeles står for en mindre del av inntektene. Ifølge Forrester Research går dessuten det totale musikksalget i USA hurtig nedover. Og håpet om at digital inntjening skal kompensere for det dalende CD-salget blir stadig mindre.

I stedet søker musikkindustrien å finne ny vekst på en rekke andre områder, i hovedsak relatert til turnevirksomhet og effektsalg. Spørsmålet er om bransjen makter å forandre seg i den grad at inntjeningen i høyere grad reflekterer verdiene som skapes gjennom finanisering, markedsføring og lansering av artistene.

Andre tilstøtende bransjer har samme type utfordringer: Både TV-selskaper og avisforlag opplever nedgang i annonseringen, mens de digitale inntektene sjelden når over ti prosent av den totale inntjeningen.

Fant formelen Forrester Research legger til grunn at det totale digitale musikksalget ikke vil nå 50-prosentsgrensen før i 2011. Det Atlantic opplever er dermed unikt, all den tid selskapet hevder at det digitale salget har økt mens nedgangen i CD-salget har vært mindre enn hos konkurrentene.
– Jeg tror vi har funnet formelen, sier Jule Greenwald, president for Atlantic Records, til NY Times.
– Tidligere var det slik at du gjorde fem forskjellige grep og endte opp med å selge en million plater. Nå må du gjøre 20 forskjellige grep for å selge en million plater.

Inntektene til Atlantic inkluderer ringetoner, ventetoner, satelittradio, iTunes og salg- og abonnementstjenester. På samme tid bruker samtlige plateselskaper, Atlantic inkludert, langt mindre penger på å markedsføre artister enn i tiden før internett.