DNB og kvinnelandslaget til topps i Sølvfisken for juli

I juli løftet TRY og DNB fram NFFs Lise Klaveness tale i Qatar, der hun snakker om like muligheter og at fotballen tilhører alle gutter – og alle jenter i verden. Nå har kampanjen vunnet Sølvfisken for beste tv-reklame i juli 2022.

Huninvestererlise

DNB er sponsor av NFF og kvinnelandslaget i fotball. Norge jaktet tilskuerrekord for en kvinnelandskamp på norsk jord i generalprøven mot New Zealand før EM, og som del av denne kampanjen valgte DNB i juni å lansere filmen «Huninvesterer – Fyll Ullevaal Stadion» der NFFs Lise Klaveness’ tale i Quatar, hvor hun talte fotballpampene midt imot, er et sentralt element.

– Den sterke talen til fotballpresidenten gir kontekst: dette er en kamp som er større enn selve fotballkampen. Det at vi faktisk fikk lov til å bruke talen til Lise og at hun selv ble med i filmen, var utrolig fint, sa TRY-kreatørene Benedicte Killi og Petter Jahre da filmen ble lansert i sommer.

– Dette er blitt en utrolig fin film, og det er en ære for oss å løfte frem Lise Klaveness budskap. Vi heier alltid på (k)vinnelandslaget, fortalte Mette K. Olsen, kreativ leder i DNB.

Filmen hadde sin premiere på herrelandskampen mellom Sverige og Norge på Ullevaal Stadion.

Kreatørteamet bak består, foruten Petter Jahre og Benedicte Killi, av Matias Sandvik og Egil Pay. Kristina Skogen var konsulent, mens prosjektledelsen var ved Vilje Mohn. Det er Kavar Singh og Niels Windfeldt som sto for regien i en film produsert av Aparent med produsent Lasse Nyhaugen.

Juryens begrunnelse: «Sølvfiskvinneren for juli er en film som løfter et viktig og svært aktuelt tema som har engasjert bredt, både i Norge og globalt. Med utgangspunkt i vårens kanskje sterkeste og mest omtalte tale, Lise Klaveness sin kraftfulle kritikk av Fifa og Qatar-VM, har DNB spilt videre på viktigheten av likeverd og like muligheter i fotballen og i samfunnet. Vi mener at DNB har lykkes med å lage en film som blir lagt merke til og husket.»