Dressmann dropper McCann-reklame

For halvannet år siden skulle reklamebyrået McCann fornye Dressmann. Det ble det ikke mye av.

I januar 2007 jublet reklamebyrået McCann for at Dressmann for første gang i sin førti år lange historie satte et betydelig reklameoppdrag til et eksternt reklamebyrå, fremfor inhousebryået Sprint.

Siden ble det relativt stille, og med unntak av McCanns digitale avdeling har reklameoppdragene vært få. Fornyelsen av Dressmann som McCann hadde planlagt er det nå satt en stopper for, bekrefter Paal Tarjei Aasheim.
– De har ikke valgt å gå videre med vårt konsept. Det synes vi er veldig synd, fordi det vi lagde var veldig spennende – kanskje for spennende, sier han.

Da reklamebyrået overtok oppdraget var det en stor bestlling som ble beskrevet, med betydelig antall radiospotter, filmer, og annonser. Men etter at hovedprosjektet ble lagt i skuffen av annonsøren, har det det i dag minimalt med Dressmann-oppdrag for landets største reklamebyrå.
– Det vi gjør for dem i dag tror jeg i så fall er marginalt. Men det er intet vondt blod mellom oss. Vi ser jo at det vi foreslo var dristig, og til dels revolusjonerende tanker, så vi var inneforstått med at det kunne risikere å ikke bli noe av. Vi ønsker å jo å gå på slike oppgaver med ambisjoner, men kanskje vi la lista høyt denne gangen, sier Aasheim.

Tilbake med kjent konsept Dressmann er kjent for i en årreke å ha brukt en eldre tysk skuespiller, ofte kalt Sølvreven av egne fans, med karakterisktisk grått hår i hovedrollen. Han mistet jobben som frontfigur i fjor etter at McCann kom på banen med nye reklamefilmer for annonsøren.

Dressmann er imidlertid i disse dager å se på TV og aviser med en ny, storstilt reklamekampanje - igjen frontet i gjenkjennelig stil av tre menn med kledelig gråstenk i luggen.

Aasheim mener Dressmann ikke får optimalt ut av reklameinvesteringen som vi nå ser på skjermen.
– Nei, jeg tror ikke det. Det var ikke den strategien vi foreslo å lage for dem, og jeg tror ikke det er riktig spor for Dressmann. Men det er det Dressmann selv som bestemmer. Det er bare min ærlige mening. Her har Dressmann valgt å følge sin egen oppskrift, og det er deres suverene rett, sier Aasheim.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.