Hutrende kampanje fra Anorak og Redd Barna vant Sølvmikken for desember

Fjorårets siste Sølvmikken-kåring krones med en kampanje som formidler det gjenkjennelige ubehaget ved å fryse, forsterket med forholdene i aktuelle krigs- og kriseområder.

Stein Sebastian
Anorak-teamet Sebastian Pandonis og Stein Simonsen med vinnerdiplomet. Foto: Hanna Reinsnes / Anorak

«Varm et barn gjennom vinteren», oppfordrer julekampanjen fra Redd Barna og Anorak, som skal rekruttere fastgivere til organisasjonens arbeid i krigs- og kriseområder i ulike deler av verden.

«Du vet den følelsen, når …»

Det var Anorak som løste oppdraget med utgangspunkt i Føles som-funksjonaliteten i værtjenester, som vanligvis korrigerer for rent meteorologiske forhold, men som her også tar høyde for de akutte omstendighetene barn kan oppleve i krigs- og krigsområder.

– Takk for anerkjennelsen! Ekstra hyggelig siden kampanjen har levert veldig gode resultater for Redd Barna og deres arbeid. At den også slipper gjennom nåløyet hos kresne bransjekolleger er en fin bonus. Foruten resten av storteamet deles æren broderlig og søsterlig med de uvanlig fine og flinke folka i Redd Barna, og de bunnsolide audiohåndverkerne i Sagveien Resort, sier det kreative teamet, Stein Simonsen og Sebastian Pandonis.

Med-kreatører har vært Hauk Brochmann og Frederik Feiler. Kundeansvarlig rådgiver: Janne Espevalen. Prosjektleder: Hege Dyrseth. Planner: Jari Niklas Olsen. Ansvarlig hos kunden: Linn Clausen og Oda Høydal. Produksjonsselskap: Sagveien Resort. Regissør: Jonas Torgersen.

Julemånedens klare vinner

Juryens begrunnelse: Julemånedens klare vinner. De velskrevne, nostalgiske manusene og det umerkelige bruddet trekker lytteren ut på glattisen på en elegant måte. Spottene evner å skape rike historier på kort tid, og juryen satte spesielt pris på den lavmælte produksjonen og fraværet av musikk i avslutningen. Et kjærkomment avbrekk fra det gjennomsnittlige julemaset på radio og en godt over gjennomsnittlig applaus fra oss.

Gatebarn

Redd-barna_spot-1_035_v3.mp3
Last ned

Flyktningleir

Redd-barna_spot-2_035_v3.mp3
Last ned

Jordskjelv

Redd-barna_spot-3_030_v3.mp3
Last ned

Tøys, alvor og Boligdugnaden

Per Høj og den offentlige satsingen Boligdugnaden vant Sølvmikken i august med en kampanje som handlet om å senke terskelen for å leie ut ekstra rom og kjellere – til flyktninger, studenter og andre med behov for tak over hodet. I desember fulgte de opp med en radiospott i samme ånd, noe juryen fremdeles bifaller.

Begrunnelse: Juryen både lo og følte seg truffet av denne, på tross av at flertallet i juryen ikke sitter på bopæl med potensiell hybel. God komisk timing og akkurat passe mengde dramatisering. Valg av call to action er like fin nå som sist og spottene gjør en god jobb med å pirke borti den litt vonde vilja. Hadde vi hatt en kjeller hadde vi leid den ut.

Kreativt team på jobben var Theis Roksvåg Pedersen, Christoffer Rontén, Øyvind Waage og Mads Rønold, Jon Fredrik Sandengen var konsulent, mens Nanna Grønli var prosjektleder. Produksjonen er gjort av Både Og.

Noen andre

Boligdugnaden_2024-01-18-114645_vysy.mp3
Last ned

En flukt fra svor og svigerbror

Også tredjeplassen blir kapret av Per Høj i desember. Kampanjen for togoperatøren Go Ahead handler om å få folk til å velge toget for å komme seg hjem fra jul, og tar utgangspunkt i klassiske juletoner for å formidle budskapet (musikken er en variant av den amerikanske julesangen «Carol of the Bells» som igjen er basert på den ukrainske folketonen og nyttårssangen «Shchedryk», som først ble arrangert for orkester av den ukrainske komponisten Mykola Leontovych på begynnelsen av det forrige århundret – nerdered.anm.).

Begrunnelse: Når du på dag tre i jula begynner å få både ribbesvor og svigerbror litt langt opp i halsen, så sitter denne spotten som julestjerna i toppen av treet. Juryen har hørt mange varianter av julesanger i år, men det var deilig å høre en ny take på en sang som ikke er så mye brukt.

Hos Per Høj var det Theis Roksvåg Pedersen og Christoffer Rontén som utgjorde det kreative teamet, mens Carl Bækken var konsulent og Magnhild Foldøy var prosjektleder. Spotten er produsert av Både Og Radiobyrå.

Hjem fra jul

Ahead.mp3
Last ned
Sølvmikker

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.