Hevet terskelen og vant Sølvmikken for august

Den nye tjenesten boligdugnaden.no går rett til topps i den månedlige kåringen av landets beste radioreklame. Per Høj står bak kampanjen.

Sølvmikken august 23s
Glade vinnere: Mads Rønold og Øyvind Waage. Foto: Morten Borgestad

Kommuner over det ganske land sliter med å få tak i utleieboliger til flyktninger, studenter og andre med behov for tak over hodet. Boligdugnaden.no er en offentlig tjeneste med formål å gjøre det enklere for privatpersoner å leie ut bolig, og dermed bidra til å lette presset.

Det er Per Høj som står bak vinnerspotten i august, og Sølvmikkjuryen hadde følgende å bemerke: Imellom en rekke godt etablerte radiokonsepter dukket det opp en spott som introduserte juryen for en helt ukjent avsender. Spotten klarte å forklare hvem avsender er og hva de gjør, på en enkel og elegant måte. Terskelen for å vinne Sølvmikken er høy, men den er ikke for høy for Boligdugnaden.no i august.

– Tull er ofte veldig lurt

Kreativt team hos Per Høj består Mads Rønold og Øyvind Waage, konsulent er Jon Fredrik Sandengen og prosjektleder er Ola Bagge Skar. Kampanjen er produsert av Både Og Radiobyrå.

– Dette var gøy! Takk til juryen og takk til kunde som blir med på å tulle litt om noe alvorlig. Tull er veldig ofte lurt og effektivt, tenker vi. Viktig at flere enn kreatører er enige i det! Da er det vel bare å oppfordre folk til å leie ut, og Axel, Kaja, Jacob og Trym til å ikke gi seg med Coop Mega-spottene. Skikkelig morsomme og fortjener en tur!, sier Mads og Øyvind i en kommentar.

Senke terskelen

Boligdugnaden.mp3
Last ned

Essensiell start på dagen

For mange av oss er en god kopp kaffe helt avgjørende for å få dagen sparket i gang, noe Ring 2 har brukt radiomediets fortrinn til å formidle på enkelt og svært effektivt vis. Radiospotten de har laget for nordmenns favorittkaffetrakter, Moccamaster, seiler dermed opp som nr. 2 i august.

Juryen forklarer videre: Omtrent samtlige fikk lyst på kaffe etter å høre denne spotten. Flere bemerket også den svært behagelige produksjonen. Hadde spotten vært for en annen kaffetrakter enn Moccamaster, hadde det å vekke kaffelyst i seg selv antagelig ikke vært godt nok, men i Norge sitter spotten som støpt.

I Ring 2 har teamet bestått av Alexander Gjersøe, Hans Magne Ekre, Ina C. Egelandsdal og Per Kristian Voss Halvorsen, mens Både Og Radiobyrå har produsert.

Moccamaster

Moccamaster.mp3
Last ned

Store små opplevelser med McDonald’s

Maccern og NORD DDB vant Sølvmikken i juli med en kampanje der burgere ble koblet med obskure lokalspesifikke attraksjoner. Og det er sprut nok igjen i fortsettelsen av kampanje til at det blir pallplass også i august. Lut og ruggestein er stikkord denne gangen.

Juryens begrunnelse: Kreatørene skal berømmes ekstra for at de klarer å dra opp enda flere finurlige destinasjoner fra hatten. Lydlogoen vekket entusiasme og flere kommer nok til å nynne på «Ruggestein på Justnes» resten av dagen.

Kreativt team er Zakarias Nadir, Glenn Haugen, Pia Ølstad og Linus Hjällström. Konsulent var Aleksander Hetland og prosjektleder var Gro Marwold. Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå.

Chicken Salsa og lut

Mclut.mp3
Last ned

Chicken salsa og ruggestein

Mcruggestein.mp3
Last ned
Sølvmikker

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.