Tankeeksperiment fra Anorak og Redd Barna vant mars-Sølvmikken

Hvert eneste sekund teller i Redd Barna-kampanjen som vinner mars-kåringen av landets beste radioreklame.

Solvmikkenmars
Mars-vinnerteamet sitter på bakerste rad i bussen og er på vei fra flyplassen i Brussel til Antwerpen, som er årets destinasjon for Kreatører på tur. Foto: P4 / Bauer Media

«Varm et barn gjennom vinteren» oppfordret Redd Barna med sin kampanje for julen 2023, laget av Anorak, der hensikten var å rekruttere fastgivere. Kampanjen vant Sølvmikken for desember, og dernest Gullmikken for årets beste radioreklame under Gullblyanten i mars.

Rekruttering av fastgivere til organisasjonens arbeid i krigs- og kriseområder er fremdeles målet i Redd Barna-kampanjen som nå har vunnet Sølvmikken for mars, også denne med Sebastian Pandonis og Stein Simonsen fra Anorak i det kreative førersetet.

– Mye nærmere egen hverdag

Sølvmikk-juryen oppsummerer slik: «I opptelling av poengene for mars, var det en nedtelling som gikk av med seieren. Et godt manus og en klokkeren produksjon, hvor hvert eneste sekund teller. For rett fra startblokken blir vi revet med i et tankeeksperiment som bringer en litt fjern virkelighet mye nærmere egen hverdag. Og det er lett å tenke at dette tankeeksperimentet blir værende i lytternes tanker lenge etter at vi har fått beskjed om at «tiden er ute.». Vi gratulerer.»

Det øvrige teamet fra Anorak består av konsulent Janne Espevalen, og prosjektleder Hege Dyrseth, mens det er Sagveien Resort som har produsert radiokampanjen.

«Halve kreatørstanden» på tur til Antwerpen

I dag morges dro vinnerteamene fra fjorårets Sølvmikken på tur til det store utland, arrangert av P4 og Bauer Media. Månedens vinnerteam, Simonsen og Pandonis, tok i mot prisen i formiddag like etter at flyet landet i Brussel. Nå er de på vei i buss til Antwerpen, som er årets destinasjon (les mer om Kreatører på tur lenger ned i saken).

– Det sier noe hvor mye P4 og Bauer Media satser på radio, at de tar med seg halve kreatørstanden i Oslo på tur til Antwerpen for å feire månedens Sølvmikk!, sier et fornøyd vinnerteam i en kommentar.

15 sekunder

15-sekunder.mp3
Last ned

20 sekunder

20-sekunder.mp3
Last ned

25 sekunder

25-sekunder.mp3
Last ned

I godt selskap

Atyp er på månedens andreplass med en kampanje for Skatteetaten Bedrift som har til hensikt å minne selskaper at de må sende skattemeldingen fra et regnskapssystem innen 31. mai. Den i utgangspunktet litt utakknemlige oppgaven er løst av kreatørene Dagmar Kollstrøm og Trond Vestengen, sammen med konsulent Svein Larsen og prosjektleder Sonja Njølstad, mens produksjonsselskapet var Både Og.

Juryens begrunnelse: «Andreplassen gikk til et knippe fine spotter som på en underholdende og kreativ måte får fortalt om et ganske kjedelig tema. Det fungerer fint å koble sammen bedrifter som egentlig ikke har noe til felles for å understreke poenget og både manus og produksjon er god. Vi kunne gjerne hørt flere og hørt dem flere ganger.»

Som støpt

Som-støpt.mp3
Last ned

Opp i andre

Opp-i-andre.mp3
Last ned

Veivalsen

Veivalsen.mp3
Last ned

For første gang på pallen: DNB Creative

Tekstforfatter og bransjeveteran Sigurd Solberg (McCann, TRY, Atyp) sklei over til den andre siden av bordet i fjor høst, hvor han ble del av DNBs inhouse-byrå, DNB Creative. Det er Solberg og kreativ makker Christoffer Sapienza som står bak kampanjen for DNB Ung som vinner bronsen i mars. Med seg har de konsulent Mette Kristin Olsen og prosjektleder Emilie Berg Kaasin, mens kampanjen er produsert av Både Og.

Jurybegrunnelsen: «En fin produksjon hvor generisk bank-kommunikasjon blir avbrutt av unge mennesker som forteller hvordan de egentlig burde snakke til unge folk. Her får DNB en mulighet til å både være selvhøytidelig og lite selvhøytidelig på en og samme tid. Tenk om de unge avbryterne hadde presentert forslag på mindre generiske produktnavn enn DNB UNG/Ungsamtalen spør noen i juryen? Det hadde vært gøy.»

Bankfyr

Bankfyr.mp3
Last ned

Kjempebra

Kjempebra.mp3
Last ned

Smart prat

Smart-prat.mp3
Last ned

Økonomispråk

Økonomispråk.mp3
Last ned

Nye kriterier for Sølvmikken og Kreatører på tur


Det er en lang og fin tradisjon at de kreative teamene som har vunnet mest i løpet av Sølvmikken-året blir tatt med på tur av Sølvmikkens sponsorer og høye beskyttere, P4 og Bauer Media. De siste årene har alle månedsvinnerne blitt med, men nå går konkurransen tilbake til det opprinnelige poengsystemet, hvor de seks teamene som har høyest sum på slutten av året blir invitert.

Her samler man altså som team poeng gjennom året; førsteplass i Sølvmikken gir 10 poeng, andreplass gir syv poeng og tredjeplass gir fem poeng.

Dersom flere team har lik poengsum ved utgangen av året, vil de med flest førsteplasser rangeres høyest. Om også det skulle være likt, er det de med flest andreplasser som kommer høyest.

Foreløpig oversikt 2024:

Simen Frogner og Fredrik Bjørn • WAL • Totalt: 17
Theis Roksvåg Pedersen og Christoffer Rontén • Per Høj • Totalt: 10
Stein Simonsen og Sebastian Pandonis • Anorak • Totalt: 10
Aslak Aalberg og Malin Bjørnhovde • Per Høj • Totalt: 7
Dagmar Kollstrøm og Trond Vestengen • Atyp • Totalt: 7
Mira Helland Mortensen og Sebastian Graf Stenberg • Morgenstern • Totalt: 5
Jesper Sundnes og Øystein Johnsen • Både Og • Totalt: 5
Christoffer Sapienza og Sigurd Solberg • DNB • Totalt: 5

Sølvmikker

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.