Elkjøp til DDB

Etter en større byråpitch er det klart at Elkjøp, med butikkjedene Elgiganten, Elkjøp og Gigantti, velger DDB som nordisk samarbeidspartner. Arbeidet kommer til å ledes fra Stockholm i samarbeid med de lokale DDB-byråene.

76009 bbc99 original
Arkivfoto: Line Slotnæs

Elkjøp er Nordens største hjemmeelektronikkjede og har det siste året gjennomført en revidering av sine tilbud og mål. Også markedsføringen har blitt vurdert, og i løpet av våren har det blitt gjennomført en pitch i regi av Svenske Annonsørers byråvalgsleder, Max Aperia.

Nå er det klart at DDB står igjen som vinneren av pitchen, som omfatter hele den nordiske kontoen.

– I en tid med mye reklametretthet må vi som markedsleder i en av de mest reklameintensive bransjene vurdere vår måte å kommunisere på med våre kunder. I bunn og grunn handler det om å få våre kunder til å like kommunikasjonen, ettersom det kreves for å være effektive i markedet, forteller Eddie Hernandez, nordisk markedssjef i Elkjøp.

– Her føler vi at vi har funnet riktig partner i DDB, legger han til.

– Helt fantastisk

I DDB er de stolte over den nye kunden, som trolig blir en av byråets største.

– Dette er helt fantastisk, sier kreativ leder for DDB i Norden, Tove Langseth.

– Dette er et marked der det skjer noe helt tiden, og Elkjøp er inne i en spennende reise som vi er strålende fornøyd med å få tilliten til å være med på.

Første steg i samarbeidet er et strategi- og analysearbeid for å kartlegge målgrupper og markeder som skal ligge til grunn for den nye kommunikasjonen.

– Dagens elektronikkunder blir stadig mer kunnskapsrike og beleste om produkter og priser, og det påvirker hvordan man effektivt kommuniserer med dem, forteller DDBs strategidirektør, Sofia Björkman.